Schibsted og Telenor går sammen med Singapore Press Holdings og Naspers Limited fra Sør-Afrika i et omfattende samarbeid om rubrikkannonser på nett i markeder som Brasil, Indonesia, Thailand og Bangladesh.
Les saken: - Et vanvittig potensial
- Avtalen som er kunngjort er meget viktig for utviklingen av rubrikkmarkedet i fremvoksende markeder. Ved å slå oss sammen vil vi kunne utvikle disse markedsplassene på en mer effektiv måte, sier Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal på en telefonkonferanse fredag morgen.
Ulike territorier
På spørsmål om hvorfor selskapene ikke har gått for en stor allianse i alle markeder, men i stedet valgt å finne ulike samarbeidsformer i ulike geografiske markedene, svarte Naspers-sjef Bob van Dijk:
- Dette er forskjellige terrritorier, med ulike egenskaper. Vi tror den mest effektive måten å strukturere dette på er ved å være mest mulig lokale. Derfor har vi gjort det slik.
Schibsted meldte igår kveld at avtalen sannsynligvis vil senke det samlede investeringsbehovet i rubrikkvirksomheten betydelig.
På spøsmål om hvor mye Schibsted fortsatt er villig til å investere, svarte finansdirektør Trond Berger:
- Vi er forberedt til å investere det som er nødvendig for å skape ledende markedsplasser i de ulike markedene.
Tar gevinst
Schibsted forventer en regnskapsmessig gevinst på mellom 300 og 400 millioner norske kroner.
Partnerskapet vil gi selskapene mulighet til å dele kostnader og kunnskap mellom seg, påpekte lederen for Naspers, Bob van Dijk og Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.
- Vi er trygge på at dette partnerskapet vil gi oss nye suksesser i markedene, og skape verdier både for annonsørene og våre aksjonærer, sier Ryssdal.
- Vi har med denne avtalen betydelig styrket våre virksomheter som er i investeringsfasen, sier Ryssdal.
Øker kursmål
Analytikere tror avtalen er strategisk viktig og øker sannsynlighetene for suksess i fremvoksende økonomier betydelig. I første rekke gjelder avtalen Brasil, Indonesia, Thailand og Bangladesh.
«Konsekvensen blir på den ene siden at konkurransen innen online rubrikkannonser i disse markedene dempes og på den annen side at de løpende underskuddene i en oppbyggingsfase, samt de nye partnernes respektive investeringsbehov, reduseres», skriver DNB Markets i morgenrapporten.
Fondsfinans viser til at avtalen vil gi Schibsted 25 prosent av markedslederskapet i Brasil, og at rubrikkannonsesidene til Naspers og Schibsted er de soleklart største i landet.
Les også: Oppjusterer kursmålet på Schibsted
Slik er avtalen
Telenor og Shibsted går sammen i det likeverdige partnerskapet SnT Classifieds, og eierstrukturen i de fire joint venturene vil være som følger:
* Brasil: 50.0% Naspers og 50.0% SnT Classifieds
* Indonesia: 64.0% Naspers og 36.0% 701 Search
* Thailand: 55.9% 701 Search og 44.1% Naspers
* Bangladesh: 50.3% SnT og 49.7% Naspers
701 Search er et likeverdig partnerskap mellom Schibsted, Telenor og SPH.
Som en del av avtalen vil 701 Search overføre sin online rubrikk-tjeneste i Filipinene til Naspers, som dermed overtar denne virksomheten. Dette tillater 701 Search å konsentrere sin innsats i Thailand, opplyser Schibsted i en melding.
I visse andre markeder i Latin-Amerika og Asia vil henholdsvis Schibsted, SnT Classifieds og 701 Search kjøpe Naspers' virksomhet. Samtidig kjøper Naspers Schibsted, SnT Classifieds og 701 Searchs virksomhet i enkelte andre markeder.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Skavlan er fortsatt snakke-kongen
Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.