Innlegg: Fra hvilket århundre og fra hvilken galakse er det Skattedirektoratet henter sine referanser og sin forståelse av dagens medievirkelighet?
Regjeringen har ambisjoner om en mediepolitikk for fremtiden. Men Finansdepartementet tviholder på fortiden.
Denne uken går fristen ut for å komme med høringsuttalelser til Skattedirektoratets forslag om momsfritak for «elektroniske publikasjoner» som det litt selvmotsigende heter. Forslaget er et forsøk på å komme videre med en viktig del av omleggingen av den indirekte mediestøtten, det vil si fritaket for moms på journalistikk. For papiraviser har det aldri eksistert noen slik moms, og heller ikke for tidsskrifter som har solgt 80 prosent eller mer av opplaget sitt gjennom abonnement. Begrunnelsen har i 50 år vært den samme: journalistikken, samfunnsdebatten og det frie ord skal ikke avgiftsbelegges.
Etter lang tids påtrykk fra særlig medienes organisasjoner ble det fra og med 2016 innført momsfritak på «elektroniske nyhetstjenester» som det heter i merverdiavgiftsloven. Definisjonen av «nyhetstjeneste» var imidlertid så snever at den blant annet utelukket hele fagpressen. En rekke publikasjoner som hadde momsfritak på papir fikk altså ikke fritak for sine digitale utgaver.