De to undersøkelsene er utført av universitetet i Sør-California, som har sett på medienes økonomiske framtid i en digital verden, og Oxford University, som har sett på betalingsvillighet for nyheter på nett. Sistnevnte på oppdrag fra nyhetsbyrået Reuters.
Begge viser til en laber vilje til betaling for avisprodukter på nett, men at de nordiske landene, og spesielt Norge, skiller seg ut, skriver Klassekampen.
Undersøkelsen fra Sør-California konstaterer at kun én prosent av amerikanere er villige til å betale, mens betalingsviljen ligger på ti prosent om man inkluderer andre engelskspråklige land. Oxford-undersøkelsen viser at 27 prosent av norske lesere er villige til å betale for digitale produkter.
Norske mediehus jobber med å finne en balanse mellom gratis innhold og innhold bak betalingsmur.
– Du har dem som hevder at å ta betalt for digitalt innhold overhodet ikke er noen løsning. Og så har du de som hevder at digitale inntekter er den eneste løsningen. Svaret ligger sannsynligvis et sted midt imellom, sier sjefredaktør Tor Olav Mørseth i Adresseavisen til avisen. Han legger til at de har erfart at det er den tunge og grundige journalistikken som selger. (©NTB)
Følg markedet med DN Investor
Hør DNs podcast der vi blant annet diskuterer høsten i aksjemarkedet, utsiktene for rentekutt og om bunnen er nådd for norsk økonomi.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.