I tv-spillserier som «Pro Evolution Soccer» og «Fifa» kan man styre sine fotballidoler i kamp. Men de siste månedene har avstanden mellom virkelighet og spill blitt stadig mindre.

Verdens største fotballklubber har begynte å signere tv-spillenes stjerner og neste uke møtes pensjonerte fotballstjerner som Robbie Fowler (41), Robert Pires (42) og Peter Schmeichel (52) til kamp med de største tv-spillstjernene på Englands landslagsarena, Wembley.

På banen er også Marius Hjerpseth (23).

Les mer om fremveksten av Norges nye mediestjerner ved å følge DNgründer og Etterbørs på Facebook.

Lever av fotballspill

Hjerpseth droppet ut av ungdomsskolen, viet all sin tid til fotball på gressmatten og på tv-skjermen. I 2007 startet han en You­tubekanal hvor han forsøkte å lage kreative og underholdende videoer av fotballspillet Fifa. 

Spillgiganten EA oppdaget nordmannen da han var 17 år og tilbød ham jobb. De neste tre årene jobbet Hjerpseth for EA i England, Canada og Norge. Så startet han eget produksjonsselskap hvor han nå leverer frilansinnhold til EA.

Ifjor satt han igjen med et driftsoverskudd på 587.000 kroner for det Hjerpseth beskriver som «fem-seks måneders arbeid».

– Jeg er heldig som blir betalt for å spille Fifa og driver med det jeg synes er gøy.

Hjerpseth har nå over 120.000 faste følgere på sin Youtube-kanal og vakte i 2014 oppsikt verden over med en video som skapte illusjonen av å spille Fifa i den virkelige verden.

En av dem som delte videoen var Ronaldinho, kåret til verdens beste fotballspiller i 2004 og 2005 og med 34 millioner følgere på Facebook.

 

Hjerpseth har kontrakt med det norske Youtube-nettverket Nordic Screens, som siden 2014 har vært er en blanding av plateselskap og agentbyrå for de nye mediestjernene. Men den rollen begynner også fotballklubbene selv å ta.

Wolfsburg ble en av de første fotballklubbene som tok steget helt ut da de i januar signerte to Fifa-spillere.

22-årige David Bytheway er neppe like kjent som den tyske landslagsvingen Julian Draxler (22), men de spiller nå teknisk sett for samme klubb.

Daglig leder Nils Ketil Andresen. Nordic Screens startet 2014, gikk åtte millioner i underskudd ifjor, men har stor tro på at Youtube-nettverk har en fremtid.
Daglig leder Nils Ketil Andresen. Nordic Screens startet 2014, gikk åtte millioner i underskudd ifjor, men har stor tro på at Youtube-nettverk har en fremtid. (Foto: Per Ståle Bugjerde)
West Ham ble i mai den første fotballklubben i Premier League som signerte en Fifa-spiller til stallen sin da den signerte kontrakt med Sean «Dragonn» Allen (24). Allen ble nummer to i VM i Fifa 2016.

– Verden er snudd litt opp ned. Nå er måten de unger treffer sine stjerner er delvis gjennom at de blir kjent med dem i Fifa-spill før de blir kjent med dem i virkeligheten. Fotballklubbene gjør dette for å rekruttere fans til klubbene sine, sier daglig leder Nils Ketil Andresen (54) i Nordic Screens.

Markedsføring til ungdom

FC Schalke har signert to Fifa-spillere, men også et helt «League of Legends» (LOL). LOL er et spill helt uten referanser til fotball. Valencia FC signerte i juni fire spillere i «Hearthstone», som heller ikke har noen kobling til fotball.

Når fotballklubbene interesserer seg for e-sport generelt handler det om å kunne markedsføre klubbnavnene til ungdom som det blir stadig vanskeligere å nå med tradisjonell reklame, mener Andreasen.

Der overgangsryktene svirrer hver gang markedet åpner i fotball, har klubber som Bayern München og Manchester United nå også begynt å figurere på rykte­børsen innen e-sport siden i sommer. De to klubben nevnes som potensielle kjøpere av to større e-sportlag. Foreløpig er ingenting bekreftet.

Les mer om de nye mediestjernene:

Jason Arcilla (28) kan leve av å spille «Pokémon Go»

Youtuber Lloyd Jason Arcilla (til høyre) ute på jobb, med fotograf Christian Køste. Begge foto:
Youtuber Lloyd Jason Arcilla (til høyre) ute på jobb, med fotograf Christian Køste. Begge foto: (Foto: Javad Parsa)
 

Tenåringer strømmer til det raskt voksende sosiale mediet Musical.ly. Sondre Rodriguez Pedersen (13)  har fått 660.000 følgere

Knøttefotball

Sammenlignet med fotball er e-sport mikroskopisk målt i kroner og øre. Superdata Research slapp i juli en rapport som anslår at e-sportmarkedet tilsammen er på 7,3 milliarder kroner, hvor 74 prosent kommer fra reklame- og sponsorinntekter.

Til sammenligning omsatte de 20 største fotballklubbene i verden for 64 milliarder kroner ifjor, ifølge tall fra Deloitte. Real Madrid og Barcelonas budsjett tilsammen er alene større enn verdens e-sportmarked.

Men e-sport vokser raskt, og Superdata Research estimerer at omsetningen kan ha vokst til ti milliarder kroner i 2019, mens det totale antallet mennesker som ser e-sport ventes å øke fra 214 til 303 millioner.

Les hele avisen

Les også:

Anbefalt fra DNTV: På sommerskole med Youtube-heltene:

På sommerskole med Youtube-heltene
På Løren i Oslo har 110 elever i alderen 10-14 år denne uken sine egne idoler som lærere. Nå skal de lære å bli gode youtubere av dem som har det som yrke.
03:08
Publisert:

Sara Mozetic (28) flyttet til Norge for å ta en master i finans. Nå er hun den første i landet som har rundet én million abonnenter på Youtube

Master i finans og mester i Youtube
Sara (28) er den første i landet som har rundet én million abonnenter på Youtube.
02:08
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.