Strømmetjenesten Netflix, som har over 50 millioner abonnenter over hele verden, har gjort seg bemerket med egenprodusert innhold. I tillegg til tusenvis av gamle og nye filmer og serier, har strømmegiganten skapt egne serier som kritikere og anmeldere har latt seg begeistre stort av. Men selskapet holder kortene konsekvent tett til brystet når det gjelder seertall: Ingen vet nøyaktig hvor mange som har strømmet serier og filmer gjennom tjenesten.
Én av tre
Mens Netflix har tatt over produksjonenen av nye sesonger av allerede populære serier som “Arrested Development” og “Lilyhammer”, var det med den politiske dramaserien “House of Cards” at Netflix for alvor gjorde seg bemerket som en aktør i tv-produksjonsverdenen. Serien med Kevin Spacey i hovdrollen, som det i disse dager produseres en tredje sesong av, var blant de mest omtalte og applauderte seriene i fjor.
Ifølge nettstedet Variety viser likevel en ny studie at kun 31 prosent av de som abonnerer på strømmetjeneste har sett på det som har gått for å være tjenestens flaggskip.
Majoriteten lot seg ikke friste
Studien som er utført av det amerikanske konsulentselskapet Centris Marketing Science viser også at majoriteten av abonnentene ikke har sett den andre store Netflix-satsingen, “Orange Is the New Black”. Kun 44 prosent av dem som betaler for tjenesten har latt seg friste av dramakomedien som utspiller seg i et amerikansk kvinnefengsel, og som det også produseres en tredje sesong av for tiden.
Ni av ti brukere oppgir derimot at de har hørt om begge seriene.
Ingen flopp
Netflix ønsker ikke å avsløre tallene, men en representant sier til Variety at selskapet er svært fornøyd med både seertall og anmeldelser for begge serier.
At bare under halvparten av Netflix-brukerne har sett på “House of Cards” og “Orange Is the New Black” betyr likevel ikke at seriene har floppet: seriene er nominert til henholdsvis 13 og 12 priser før årets Primetime Emmy Awards som deles ut 25. august i Los Angeles.
Les også:
Fullt forfall for OL-anleggene i Aten
Oljefondet taler Wall Street og hele «business-eliten» midt imot (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.