Annonsemarkedet svikter: TV 2 med ekstraordinære tiltak

Mediebedrifter over hele landet lider under mangel på annonsører. TV 2 endret taktikk for å redde annonsesalget under koronakrisen.

Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 har måttet stille seg på tilbudssiden for å sikre annonsesalget under koronapandemien.
Salgs- og markedsdirektør Bjørn Gunnar Rosvoll i TV 2 har måttet stille seg på tilbudssiden for å sikre annonsesalget under koronapandemien.Foto: Espen-Solli.com

– Vi synes det er bekymringsfullt. Vi er i ferd med å kartlegge informasjon, og er i kontakt med medlemmene våre. Det varierer selvfølgelig fra mediehus til mediehus hvor store effektene er, men samlet sett så er det snakk om alvorlige konsekvenser, sier fagsjef for analyse og utvikling Geir Engen i Mediebedriftenes Landsforening.

Mens koronakrisen har fått nordmenn til å sette trafikkrekorder hos norske mediehus, har annonsører med frykt for koronavirusets påvirkning på deres forretninger, fått kalde føtter.

Siden krakket på Oslo Børs mandag 9. mars har annonsører, mediebyråer og tv-kanaler kastet om på budsjetter og avtaler.