Seertallene for august viser at NRK fortsatt har markant tilbakegang i seermarkedet. NRK-kanalene fikk en samlet markedsandel på 35,8 prosent i august, en nedgang på hele 3,8 prosent sammenlignet med samme måned ifjor.
Utviklingen kommer etter et første halvår som gjennomgående var svært begredelig for statskringkasteren.
Først mistet NRK grepet om seerne da TV 2 samlet folket foran OL-sendingene fra Sotsji.
I OL-måneden februar falt NRK-kanalenes andel av tv-tittingen med 16,2 prosentpoeng. Fallet var ikke uventet. Problemet er at langt fra alle seerne kom tilbake til NRK etter OL:
- I mars falt NRK-kanalenes seerandel med 5,2 prosentpoeng i seergruppen over 12 år.
- I april var NRKs seerandel 2,6 prosentpoeng lavere.
- I mai lå NRK-kanalene 2,8 prosentpoeng lavere enn i mai 2013.
Alle de kommersielle tv-husene økte sine markedsandeler på NRKs bekostning i august 2014.
Les også: Ser NRK helt lovlig på tv, uten å betale lisens
Ifølge forskningsleder Kristian Tolonen i NRK skyldes imidlertid ikke NRKs fallende markedsandeler at folk ser mindre på NRK. Årsaken er at seingen på de andre kanalene øker mer.
Samlet seertid på NRK1, NRK2 og NRK3 økte med ett minutt per dag i august, sammenlignet med samme måned i fjor. Samtidig økte daglig seertid på TV 2s hovedkanal alene med fem minutter i august, fra 22 til 27 minutter.
- TV2 har økt med mer enn oss i minutter, dermed øker de i andeler, forklarer Tolonen.
Kraftig NRK-fall i august
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Tar regningen for New York-scene
Rai rai for Hellbillies - lite liv for D.D.E
Kagges kunst på museum (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.