2014 ble nok et rekordår for TVNorge og Discovery Networks Norway. Omsetningen ble på over 1,53 milliarder kroner, en vekst på ti prosent fra 2013. Driftsresultatet ble på 500 millioner kroner, en vekst på 52 prosent fra året før.
TVNorges nye amerikanske eiere, Discovery Networks, tar 176 millioner av dette som sin andel. Dermed blir TVNorges regnskapsmessige driftsresultat på 324 millioner kroner i 2014. Resultatmarginen er på 21 prosent.
Mange rekorder
Administrerende direktør Harald Strømme i Discovery Networks er meget fornøyd med resultatet.
– 2014 ble nok et fantastisk år for oss. Vi setter ny omsetningsrekord, bunnlinjerekord og seerrekord for femte år på rad. Utviklingen vi har vært igjennom siden vi tok noen enkle strategiske grep og la om kursen i 2009 har vært et eventyr, sier Strømme.
– En bunnlinje på en halv milliard, og en tredjedel av omsetningen i profitt er vi selvsagt svært fornøyd med, sier han.
Mer enn TV 2
Strømme blir ikke mindre fornøyd av at TVNorge i 2014 tjente mer penger enn hovedkonkurrenten TV 2. TV 2 hadde i 2014 et driftsresultat på 719 millioner kroner, men 434 millioner av disse var en engangseffekt fra omlegging av bedriftens pensjonsordning. Dermed var TV 2s resultat fra driften på 285 millioner kroner, 39 millioner kroner mindre enn TVNorge. Legger man TVNorges driftsresultat før resultatdelingen til grunn, 500 millioner kroner, har TVNorge tjent 215 millioner mer enn TV 2 i 2014.
Strømme har i mange år hevdet at TVNorge er Norges mest lønnsomme mediebedrift, og gleder seg nå også over å være større enn TV 2 i faktiske kroner og øre.
– Det begynner vel strengt tatt å bli en stund siden vi skjelte til TV 2 for å hente inspirasjon til gode marginer, sier Strømme humoristisk.
Flere seere, flere kroner
Det er flere grunner til TVNorges økonomiske suksess siden Strømme tok over i 2009, men hovedårsaken er at tv-selskapet har fått langt flere seere de kan tilby sine annonsører.
– På fem år har vi doblet omsetningen og femdoblet det reelle resultatet, men vi er fremdeles utfordreren i det norske tv-markedet. Kamplysten, kulturen og menneskene i dette selskapet er det viktigste konkurransefortrinnet vi har, sier Strømme.
Han fremhever spesielt sin programavdeling, som er ansvarlig for blant annet innkjøp av programmer og programmering av kanalen. TVNorge la ned sine nyhetssendinger i 2009 og har siden satset på egenprodusert norsk underholdning, spesielt humor og kjente komikere. Nisjekanalene Fem, Max og Vox har alle klart å etablere seg med gode seerandeler, og står for mye av veksten i Discovery-gruppen de siste årene.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.