Med Tour de Ski, «Kampen om tungtvannet» og «Anno» på skjermen i januar ble måneden totalt dominert av statskringkasteren NRK.

NRK-kanalene stakk av med 49,6 prosent av all tv-seing i Norge - blant seere som er over 12 år. Legger man på barne-tv hadde NRK godt over halvparten av nordmenns tv-seing i januar.

Les også: Plomberer TV-en for å slippe lisensen

TV 2 øker blant unge

For aldersgruppen 12+ sto nesten alle TV 2s kanaler på stedet hvil, sammenlignet med januar 2014. Unntaket var Nyhetskanalen, som økte sin markedsandel med 0,3 prosentpoeng til 2,7 prosent.

Hovedkanalen TV 2 vansmektet i skyggen av NRKs imponerende januarprogram og fikk bare 14,9 prosent av nordmenns oppmerksomhet - like lite som ifjor.

Siden den aller første januarmåneden kanalen var på luften - januar 1993 - har hovedkanalen aldri hatt så lav markedsandel i januar.

Men blant yngre seere klarte TV 2-kanalene faktisk å øke sin oppslutning med ett prosentpoeng fra januar 2014. TV 2s hovedkanal la på seg 0,5 prosentpoeng til 16,5 prosent markedsandel blant seere mellom 15 og 50 år.

Dette er SBS Discoverys definisjon av den mest kommersielle målgruppen.

TV3 jevnstor med TV 2 Nyhetskanalen

MTG-kanalene TV3, Viasat4 og TV6 mistet ytterligere seerandeler og står nå med bare 5,4 prosent av nordmenns tv-seing i januar.

MTGs hovedkanal TV3 var med beskjedne 2,7 prosent markedsandel jevnstor med Nyhetskanalen blant seere over 12 år.

Klinte ikke til

SBS Discovery, morselskapet til blant annet TVNorge, Max og Fem, sier i en pressemelding at selskapet i år har valgt å holde kruttet tørt til vårsesongen begynner for fullt i mars. Derfor har SBS Discovbery lansert færre norske produksjoner i januar enn ifjor.

Les også: Hiphopere i strømmefeide

– Vi har ikke fulgt TV 2s strategi om å kline til fra starten på det nye året. Derfor går vi marginalt tilbake i forhold til januar i fjor. Men det var da også en helt spesiell måned på grunn av OL-oppkjøring på TV 2, så dette er vi svært fornøyd med, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og SBS Discovery.

Samlet gikk SBS Discoverys kanaler tilbake med 0,3 prosentpoeng sammenlignet med januar 2014.

I den kommersielle målgruppen, seerne fra 15 til 50 år, falt markedsandelen til gruppens kanaler fra 23,7 til 21,7 prosent. Det er ned to prosentpoeng fra januar i fjor.

(Saken fortsetter under videoen)

Titusenvis dropper tv
00:00
Publisert:
 

NRK tar revansj

(markedsandeler i prosent)

(Aldersgruppe 12+)

Kilde: TNS Gallup/SBS Discovery

 

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også: 

Forbannet over radiotvang  

Det spøker for «Lilyhammer» dnPlus (krever innlogging)

Aller Media tapte 75 millioner kroner ifjor

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.