Adam Kinney får tittelen Head of Data Science i Schibsted og vil spille en nøkkelrolle i å tolke store datamengder og utvikle datadrevne produkter for hele Schibsted-konsernet.
Det fremgår av en pressemelding fra Schibsted onsdag.
Les også: Finn blir sosial for å tjene mer
Adam Kinney. Foto: Schibsted
Kinney startet karrieren sin med å jobbe med kjerneproduktet til Google, som er søk. Der bidro han ifølge Schibsted med viktige forbedringer i indekseringskvaliteten og måten Google rangerer søketreff.
Senere ble han del av og etterhvert leder for Twitters analytikergruppe. Oppgaven var å utnytte Twitters massive datamengder til å forstå brukerne og bidra til selskapets produktstrategi.
Les også: Slik får du innsyn i mappen din
- Jeg er henrykt over å begynne i Schibsted, fordi selskapet kombinerer en veldig stor global brukermasse med en bemerkelsesverdig samling digitale produkter og tjenester, som skaper en overflod av unike data. Jeg gleder meg til å hjelpe Schibsted å lage datadrevne produkter og opplevelser, sier Kinney i meldingen.
Les også: Selger dine klikk på reklamebørs
Schibsted-direktør Edoardo Jacucci, med ansvar for strategi og dataanlyse, sier konsernet har et stort potensial som kan utløses gjennom mer bruk av analyse.
Digital vekkelse
Schibsted har det siste året styrket sin digitale slagkraft ved å hente inn Frode Eilertsen som konserndirektør med ansvar for strategi og digital transformasjon.
Eilertsen kom til Schibsted med lang fartstid blant annet fra private equity-sektoren i Silicon Valley og fra konsulentselskapet McKinsey i USA.
Fra McKinsey kom også Edoardo Jacucci, som i likhet med Eilertsen begynte i Schibsted i 2013.
I mai i år kunngjorde Schibsted at selskapet hadde hentet Rian Liebenberg til stillingen som ny teknologisjef.
Liebenberg har tidligere blant annet bygget opp Googles organisasjon og utviklingsavdeling i Europa.
Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter
Les også:
Skavlan er fortsatt snakke-kongen
Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.