For bare ti kroner mer per måned skulle Vårt Lands weekendabonnenter få full tilgang til eavis og nettsaker på vl.no hele uken.

Effekten av den symbolske prisøkningen synes på opplagsstatistikken Mediebedriftenes landsforening (MBL) presenterte tirsdag.

Der kom det blant annet frem at Løssalgsavisene faller kraftig på papir

Vårt Lands digitale opplag økte med 3.815 eksemplarer, sammenlignet med året før.

Konverteringen av weekendabonnementene bidro sterkt til veksten.

Kan bety millioner

Opplagstilpasningen kan også utløse en håndfull millioner statlige kroner til Vårt Land.

Ifjor mottok avisen 43,5 millioner kroner i pressestøtte basert på et godkjent opplag på 22.630 eksemplarer i 2014.

Fra to til seks dager

Før fikk en weekendabonnent avisen på døren to av seks avisdager i uken og telte dermed som 2/6 eksemplar i opplagsstatistikken.

Hvert av de nye, digitale helukeabonnementene teller imidlertid som et fullt eksemplar, selv om månedsprisen bare økte fra 170 til 180 kroner.

MBLs opplagskontroll underkjente «opplagstrikset». Men etter en anke til MBLs Markedsråd fikk Vårt Land medhold.

Markedsrådet merker seg imidlertid at uklar kommunikasjon overfor abonnentene «gjør at det kan stilles spørsmål ved om abonnenten gjennom et individuelt valg og ønske har godkjent omleggingen.»

Melder til tilsynet

Saken stopper heller ikke der.

– Vi mener det er riktig å gjøre Medietilsynet oppmerksom på vår vurdering, all den tid vi forvalter et regelverk som også ligger til grunn for tildeling av pressestøtten, sier Karl Vestli.

Han er direktør for Brukermarked i Schibsted Norge og leder Markedsrådet.

Les også: Blodtøft for Se og Hør

Seniorrådgiver Bjørn Tore Østeraas bekrefter at Medietilsynet vil se på Vårt Lands abonnementstilpasning.

- Vi vil nok vurdere om vi vil godkjenne dette opplaget ved beregningen av tilskudd for 2016. Vi følger de godkjente opplagstallene når vi beregner produksjonstilskuddet, men det har også skjedd tidligere at vi ikke har beregnet tilskudd ut fra bransjens egne godkjente opplagstall, sier Østeraas.

Han bekrefter at dette sist skjedde for cirka ti år siden. Også den gang gjaldt saken Vårt Land.

- Handler ikke om pressestøtten

Opplagssjef Ole-Martin Finstad i Vårt Land vil ikke si hvor mange tidligere weekendabonnenter som nå leser eavis.

Opplagssjef Ole-Martin Finstad i Vårt Land sørget for mange flere digitale abonnenter ifjor.
Opplagssjef Ole-Martin Finstad i Vårt Land sørget for mange flere digitale abonnenter ifjor.

Men han bekrefter at det ga stor effekt å «utvide» weekenden til en hel uke. Finstad avviser at det skjedde for å få mer pressestøtte.

– Overhodet ikke. Dette handler ikke om pressestøtten, men om å tilby et produkt som etterspørres i markedet og som knytter leserne tettere til produktet og passer til den mediehverdagen vi lever i, sier Finstad.

- Avisene i Schibsted,  Amedia og flere andre tilbyr allerede et produkt der leseren har digital tilgang hele uken og papiravis i helgen. Dette har også våre lesere etterspurt og vi tror dette vil være et produkt flere vil ønske i fremtiden, også i andre aviser, sier Ole-Martin Finstad.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.