–Det er ganske sprøtt å se på statistikken over mediebruk og se at jeg har flere seere enn for eksempel «Senkveld» og flere følgere enn Norges største bloggere i løpet av én uke, sier Joachim Haraldsen.
I 2013 begynte han å legge ut filmer på Youtube, der han spiller ulike typer spill og deler sine triks. I dag har han rundt to millioner seere i måneden og 150.000 faste abonnenter. Totalt har Haraldsen hatt 75 millioner klikk på videoene sine i løpet av tre år.
Nå har elektroforhandler Komplett.no sikret seg en avtale med Youtube-stjernen.
– Tradisjonell markedsføring biter ikke på de unge. I vår målgruppe av teknisk kompetente unge, benytter «alle» seg av annonseblokkering. Derfor tester vi andre måter å nå dem på, sier Pål Fredrik Berg i Komplett til DN.
I tillegg til en sponsoravtale, der Youtube-stjernen får en fast sum av Komplett i måneden, har de også utviklet egne «Noobwork»-produkter som skal selges på nettsiden.
Vil nå de unge
I løpet av 2016 har Haraldsen landet flere sponsoravtaler – med Q-meieriene, Donald Ducks Egmont og Logitech. Han gir også ut et eget spillmagasin, som selger 10.000 eksemplarer i måneden. Og snart kommer en egen Noobwork-frokostblanding i butikkene. I tillegg blir Haraldsen fløyet verden rundt til ulike spillarrangementer og lanseringer.
Norske annonsører har begynt å ta i bruk produktplassering hos youtubere. Den Norske Turistforening sendte nylig youtuberen Truls Valsgård (22) ut i naturen, i en seks episoder langt sponset serie. Dataprodusenten MSI har også kjøpt produktplassering hos Valgsård. Vegvesenet betalte et dusin youtubere som laget egne sketsjer om at det ikke er kult å kjøre fort. Solo har innledet et samarbeid med de populære youtuberne Preben Fjell (25) og Dennis Vareide (26), kjent som «PrebzOgDennis».
BI-lektor Cecilie Staude, som spesialiserer seg på sosiale medier og markedsføring, sier muligheten til å nå ut til et yngre publikum er attraktiv for annonsører.
– Det er begrensninger på å markedsføre seg inn mot et ungt publikum, så for Komplett er dette en gylden mulighet til å treffe de unge kundene. I likhet med blogger og Instagram, har Youtube vokst frem som en betydningsfull markedsføringskanal for annonsører. Store profiler med et unikt konsept, som nettopp «Noobwork» innenfor gaming, gjør det lett for en kommersiell aktør å treffe en bestemt målgruppe, sier Staude til DN.
Sluttet å banne
Møtene med fansen ble et vendepunkt for Noobworks-Haraldsen. Først da forsto han hvor ung målgruppen hans var.
– Jeg begynte å snakke til et yngre publikum, unnlot å banne og startet å fremme sunne verdier og en sunn livsstil. Jeg prøver å være en person som alle kan like, sier Haraldsen.
Det likte også Komplett, som mener det var en avgjørende faktor for hvorfor de ønsket et samarbeid.
– Joachim deler våre verdier og er gjennomproff i det han foretar seg. Han er utrolig åpen og flink med fansen sin og fremmer sunne holdninger, sier Pål Fredrik Berg i Komplett.
De formaliserte samarbeidet før jul og sammen utarbeidet de en markedsplan. Foreløpig er det snakk om salg av t-skjorter og gensere med «Noobwork»-logo og egne pc-er for dataspilling, men de åpner for flere produkter etterhvert. Haraldsen får en andel av kjøpesummen, men Komplett vil ikke gå ut med de konkrete summene.
Millioninntekt
Noobworks regnskap for 2015 er foreløpig ikke revidert, men Haraldsens manager oppgir at selskapet har hatt en omsetning på 1,6 millioner kroner og et overskudd på 800.000 kroner. Tallene er fra før Haraldsen hadde landet sponsoravtalene han har nå, så de er i hovedsak basert på ulike kjøpesenteropptredener, opplyser manager Julius Solheim. I 2016 mener han «Noobwork» bør få inn to millioner i inntekter. Det kommer på toppen av Youtube og Google-inntektene, som ligger på over én million kroner.
Spillstjernen Haraldsen er et stykke unna topp-ti-listen over de største norske Youtube-kanalene. Men størst betyr ikke nødvendigvis mest lønnsomt i Youtube-verden, forklarer salgs- og markedsdirektør Per Øivind Skard i Youtube-nettverket Nordic Screens. Det viktigste skillet går mellom kanalene som henvender seg til hele verden og de som henvender seg til nordmenn. Et Youtube-nettverk kan best oppsummeres som en krysning av et plate- og agentselskap for Youtube-stjernene. Haraldsen er signert hos konkurrenten til Nordic Screens, United Screens. Nordic Screens får i likhet med Haraldsen den største delen av inntektene sine fra andre kilder enn reklamevisninger før selve Youtube-klippet, deriblant produktplassering.
Kuratert liste
Når Den Norske Turistforening sender en youtuber ut i naturen og Vegvesenet bestiller sketsjer om at det ikke er kult å kjøre fort, er det produktplassering som kun fungerer på konti med et norsk publikum.
– Derfor kan en konto som Noobworks, som er godt unna topplisten, likevel være en konto du kan tjene gode penger på, sier Skard.
Det andre viktige skillet går ved kontiene som blir tatt inn i Googles Prefferd-programmet – en kuratert liste med kanaler som Youtube vurderer har bra nok innhold og stort nok publikum til å selges som en eksklusiv gruppe til annonsører. Haraldsen er blant Youtube-kanalene i Norge som er i Preffered-segmentet.
– Kommer du dit går annonseprisene dine opp og du kan begynne å tjene ordentlige penger, sier Skard.
Les også:
– Vi så ikke at nedturen ble så bratt
Anbefalt av DNtv:
Hør siste episode av DNs podkast:
Offshore-lønninger og Statoil-kritikk, bank-konkurranse og renten:
Brexit-spesial:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.