Undersøkelsen er gjennomført av den britiske tenketanken Reuters Institute for the Study of Journalism og omfatter nyhetsmediesituasjonen i 26 land, skriver NRK. Norge er for første gang inkludert i undersøkelsen.
Blant nordmenn svarer 27 prosent at de har betalt, betaler eller er villige til å betale for tilgang på nyheter i digitale medier. Andelen er 20 prosentpoeng høyere enn i Storbritannia, landet som omsetter mest per person for slike betalingstjenester.
Både topp og bunn
Norge ligger også i toppsjiktet når det gjelder å lese nyheter på telefonen, kun slått av Sverige og Sør-Korea.
I en annen del av undersøkelsen havner Norge derimot «på bunnen»: På spørsmål om hvorvidt folk ønsker seg skreddersydde nyhetsportaler – tjenester som gir deg nyheter basert på hva som er nytt og populært, hva du har lest tidligere, og hva vennene dine leser og deler – er nordmenn de mest skeptiske. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.