Norwegian-sjef Bjørn Kjos fremsto smilende og fornøyd, på tross av et negativt resultat på nær en milliard kroner i årets første tre måneder.
- Utsiktene for året ser bra ut. Bookingene ser bra ut, langdistanse ser bra ut. Jeg tror 2016 blir et bra år, sier Kjos til DN under selskapets kvartalspresentasjon på Aker Brygge i Oslo.
Advarer
Det er én ting som kan hindre de positive utsiktene Kjos har for 2016. Han er svært skeptisk til den mye omtalte passasjeravgiften.
Bakgrunn: Utsetter flypassasjeravgiften til juni og - Alle vet at det er et fem på tolv-forslag
- Utsiktene våre ser stabilt bra ut i 2016. Men dersom det blir satt på passasjeravgifter vil det være ødeleggende, sier han.
Han tror det vil føre til stengingen av Rygge flyplass og muligens også Torp.
- Du trenger ikke være Einstein for å skjønne at Rygge forsvinner da, spørsmålet er heller om både Rygge og Torp forsvinner, sier han.
Ser lavere volum
Finansdepartementet utsatte tidligere i år innføringen av passasjeravgiften til juni . Kjos sier til TDN Finans at han venter den blir innført, men at han ikke vet når.
For deres del sier Kjos at det vil medføre at de flytter produksjonen mer mot Oslo og at det trolig blir lavere volumer.
- Når prisene går opp, går volumene ned. Slik er det bestandig, sier Kjos til TDN Finans.
En svak krone, negative drivstoffeffekter, store leasingkostnader og fortsatt ekspansjon førte til et resultat før skatt på minus 992 millioner kroner, sammenlignet med et underskudd før skudd på 777 millioner kroner i samme periode ifjor.
Les mer: Svakere enn ventet for Norwegian og Norwegian straffes på børsen
Det var på forhånd ventet et underskudd før skatt på 671 millioner kroner, ifølge TDN Finans. Norwegian falt umiddelbart på Oslo Børs etter resultatfremleggelsen.
Gamblet på oljeprissikring
Negative drivstoffeffekter bidro til å sende Norwegian-resultatet hardere i minus enn ventet.
- Det er veldig vanskelig, det der. Vi sikret da prisen datt til mellom 50 og 60 dollar. Det er alltid en gambling, men du bør sikre fremover.
Han ser på oljeprisen som "behagelig". Norwegian har sikret 50 prosent av drivstofforbruket i 2016 og 27 prosent av forbruket for 2017, ifølge presentasjonsmateriale, skriver TDN Finans.
- Vi har en policy på å ikke sikre mer enn 50 prosent, så vi kommer ikke til å gå over det nå. Per i dag tror vi oljeprisen er behagelig. Men den beste sikringen er nye fly som brenner mindre drivstoff.
Markedet svarer med å sende Norwegian-aksjen ned 3,6 prosent til 360 kroner på en positiv Oslo Børs torsdag.
Følg markedet på DN Investor
Les også:
Fyller kassen mot oljesmellen etter stortap
Asia i dag: Nervøst råvarerally
Norwegian får Nav-kontrakt
Se DNtv:
Har du fått med deg denne?
Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»: - Når prisen er høy, så skal alle investere og de betaler hva som helst. Når prisen faller, vil ingen investere.
</p><p ><em>DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg <a href="https://www.dn.no/kundeservice/min-side#nyhetsbrev">her</a>.</em></p><p > </p><p > </p></field><field name="paid">false</field><field name="fbfeed">false</field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Bj%C3%B8rn_Kjos" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Ryanair" relevance="1.0"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Norwegian" relevance="0.4"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Luftfart" relevance="0.4"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.