Når internasjonale medier i disse dager skriver om hvordan strømming av musikk er kommet for å bli, kan det fra Norge oppleves som et noe selvsagt poeng.
Fire av ti nordmenn hadde tilgang på strømmetjenester her allerede i 2010, som tilsier at de nordiske landene har hatt et forsprang på resten av verden i strømmeøkonomien.
Og nå kan det se ut til at man nærmer seg et metningspunkt her til lands.
Veksten fra 21,5 til 7,5 prosent
Spotify fortsetter å vokse i Norge, men veksten avtar sterkt, ifølge regnskapene til Spotify Norway.
I 2015 steg abonnements- og reklameinntektene til Spotify til 819,3 millioner kroner, opp fra 748,3 millioner kroner. Men veksten falt til 7,5 prosent, fra 21,5 prosent i forrige periode.
Til sammenligning økte Spotify sine inntekter på verdensbasis med 80 prosent i 2015.
Les også: Milliardunderskudd for Spotify
– Markedet er i alle fall modent, for å si det mildt. En avtagende vekst vil være naturlig, og så vil man se at land som ligger noen år bak oss, nå skyter full fart, sier markedsdirektør Gjermund Moastuen (41) i Universal Music.
<script type="text/javascript">var embedDeltas={"100":744,"200":573,"300":484,"400":453,"500":439,"600":417,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":386},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-BbwL4"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";</script></p><p ></p><p >Spotifys regnskaper viser også at mens abonnementsinntektene fortsetter å vokse, har annonseinntektene ligget omtrent stille de siste tre årene.</p><p >98,2 prosent av Spotifys salgsinntekter kommer fra abonnenter, mens knappe 1,8 prosent kommer fra reklame. </p><p ></p><p ><em>– Sier inntektsfordelingen noe om hva musikkbransjen må leve av fremover?</em></p><p >– Uten tvil, selv om det alltid vil kunne være en kombinasjon av flere inntektskilder. Musikkbransjen, men også underholdningsbransjen og kanskje publiseringsbransjen vil leve av abonnementsmodeller, sier Moastuen, som understreker at han uttaler seg generelt om musikkbransjen og ikke spesifikt om Spotifys tall.</p><p >Abonnementsinntektene i Norge tilsvarer i overkant av 677.000 årsabonnement på Spotify Premium. </p><p >Gitt at Spotify også har et familieabonnement og at abonnementer sies opp og tegnes i løpet av året, kan det totale antallet nordmenn som har Spotify-abonnement være noe høyere eller lavere.</p><p ><em>DN har henvendt seg til Spotifys nordiske presseavdeling for en kommentar. </em></p><p > <iframe allowfullscreen="allowfullscreen" allowtransparency="true" frameborder="0" height="400" id="datawrapper-chart-xl5IB" mozallowfullscreen="mozallowfullscreen" msallowfullscreen="msallowfullscreen" oallowfullscreen="oallowfullscreen" src="//datawrapper.dwcdn.net/xl5IB/1/" webkitallowfullscreen="webkitallowfullscreen" width="100%"/><script type="text/javascript">var embedDeltas={"100":617,"200":511,"300":453,"400":422,"500":422,"600":400,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":400},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-xl5IB"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";</script></p><p >Der man må betale for å bruke Apple Music og Tidal, satset Spotify på at et gratisnivå med reklame gradvis skulle lokke lytterne over på betalingsnivået. </p><p >I starten gikk det trått, men så løsnet det. I de første seks månedene av 2015 fikk Spotify fem millioner betalende abonnenter, like mange som de fikk de første fem årene. Selskapet har nå over 30 millioner betalende abonnenter.</p><p >Teorien til Spotify ble møtt med en hel del motstand og skepsis fra musikkbransjen. Moastuen beskriver det som «litt gambling» da man tok sjansen på Spotifys modell.</p><p >– Veldig mange mente mye. Slik vil det alltid være. Men vi ser i dag at modellen har fungert i Norge. Og den har fungert i Norden. Og det har igjen vært med på å gjøre at Spotify og andre størmmetjenester nå er akseptert, sier han.</p><p ></p><p ><iframe allowfullscreen="allowfullscreen" allowtransparency="true" frameborder="0" height="400" id="datawrapper-chart-NMDpF" mozallowfullscreen="mozallowfullscreen" msallowfullscreen="msallowfullscreen" oallowfullscreen="oallowfullscreen" src="//datawrapper.dwcdn.net/NMDpF/2/" webkitallowfullscreen="webkitallowfullscreen" width="100%"/><script type="text/javascript">var embedDeltas={"100":456,"200":422,"300":422,"400":400,"500":400,"600":400,"700":400,"800":400,"900":400,"1000":400},chart=document.getElementById("datawrapper-chart-NMDpF"),chartWidth=chart.offsetWidth,applyDelta=embedDeltas[Math.min(1000, Math.max(100*(Math.floor(chartWidth/100)), 100))]||0,newHeight=applyDelta;chart.style.height=newHeight+"px";</script></p><p ><strong>Les også: <a href="http://www.dn.no/etterBors/2016/07/13/1204/MIDiA/musikkbransjen-er-rasende-p-youtube-som-betaler-08-re-per-musikkvideo">Musikkbransjen er rasende på Youtube, som betaler 0,8 øre per musikkvideo</a></strong></p><p ><strong>Debattinnlegg fra Karpe Diem-manager Morten Andreassen: <a href="http://www.dn.no/meninger/debatt/2016/01/06/2145/Musikk/hvorfor-er-taylor-swift-s-sint">Når Adele og Taylor Swift har gått i strupen på strømmetjenestene, er det ikke teknologien de er negative til, men forretningsmodellen.</a></strong></p><p ><strong>Anbefalt av DNtv: <relation source="ece-auto-gen" sourceid="6dd5cbe5-91f0-4da9-98e1-8b3fb1457385" /></strong></p><p ><strong><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_4997783070001" /></strong></p><p ><strong>Anbefalt av DNtv: </strong><relation source="brightcove" sourceid="dnPlay_5043584252001" /></p><p ><em>DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg <a href="https://www.dn.no/kundeservice/min-side#nyhetsbrev">her</a>.</em></p></field><field name="paid">false</field><field name="semantic-response">{"tags":[{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Norge","relevance":0.9997309446334839,"parent":"Steder","label":"Norge"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Spotify","relevance":0.8149392604827881,"parent":"Selskap","label":"Spotify"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Youtube","relevance":0.9167580604553223,"parent":"Selskap","label":"Youtube"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Morten_Andreassen","relevance":0.9988275170326233,"parent":"Personer","label":"Morten Andreassen"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Adele","relevance":0.8952189087867737,"parent":"Personer","label":"Adele"},{"scheme":"tag:tema@dn.no,2013","term":"Taylor_Swift","relevance":0.9973155856132507,"parent":"Personer","label":"Taylor Swift"}]}</field><field name="fbfeed">false</field><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Musikk-1" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Spotify" relevance="0.99"/><tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Youtube" relevance="0.91"/></content></escenic></p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.