Endelig kommer tyskerne på den elektriske banen. Mercedes-Benz investerer over 65 milliarder norske kroner i grønn teknologi over de neste to årene. Jada, Mercedes har hatt en elbil i B Electric, men etter strengere lovkrav, og nå som tyske myndigheter skal bidra til større grad av elektrifisering av bilmarkedet, så kommer endelig offensiven.
Det skal blant annet resultere i en elbil med en rekkevidde på 50 mil som presenteres allerede under høstens bilmesse i Paris.
Det tyske prestisjemerket kommer på samme bilmesse med den første serieproduserte hydrogenbilen med plug-in-teknologi, som betyr at den også har batterier som kan lades via ledning. GLC F-Cell lanseres i 2017 og har et batteri på ni kWh som sammen med hydrogen på tanken skal sørge for en rekkevidde på 50 mil.
Les også om klimaministerens første møte med hydrogenbil:
-Reisen mot en grønnere hverdag starter med å effektivisere og optimalisere våre forbrenningsmotorer. Den nye generasjonen diesel-motorer fikk sin premiere med nye E-Klasse 220 d, mens bensinmotorer med partikkelfilter vil gjøre sitt inntog i 2017. Minst like spennende er det at 48-volts strømforsyning vil bli innført på samme tid, og at startgeneratorer blir en del av standardutstyret. Det vil muliggjøre drivstoffbesparelse tidligere forbeholdt høyspent hybridteknologi, sier Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge i en pressemelding.
Mercedes har allerede fire ulike modeller som tilbyr en ladbar hybrid drivlinje. Dette skal bygges ut til å gjelde hele modellspekteret. Plug-in Hybrider representerer nøkkelteknologi på veien mot lokalt nullutslipp. De første nye modellene som kommer er GLC 350 e Coupé og E 350 e. Neste år kommer neste generasjon plug-in-hybridteknologi i S-Klasse som får en elektrisk rekkevidde på over fem mil.
DN kommer med test av GLC 350 e i onsdagens avis.
Søstermerket Smart kommer også i ny versjon som elbil. Både for to og den større modellen Forfour lanseres i Norge tidlig i 2017.
Les også vår første test av Tesla Model X:
Les også:
(DN+)
Se video her: