Endelig kommer tyskerne på den elektriske banen. Mercedes-Benz investerer over 65 milliarder norske kroner i grønn teknologi over de neste to årene. Jada, Mercedes har hatt en elbil i B Electric, men etter strengere lovkrav, og nå som tyske myndigheter skal bidra til større grad av elektrifisering av bilmarkedet, så kommer endelig offensiven.
Det skal blant annet resultere i en elbil med en rekkevidde på 50 mil som presenteres allerede under høstens bilmesse i Paris.
Det tyske prestisjemerket kommer på samme bilmesse med den første serieproduserte hydrogenbilen med plug-in-teknologi, som betyr at den også har batterier som kan lades via ledning. GLC F-Cell lanseres i 2017 og har et batteri på ni kWh som sammen med hydrogen på tanken skal sørge for en rekkevidde på 50 mil.
Les også om klimaministerens første møte med hydrogenbil: – Fremtiden vil vise hva som overlever
-Reisen mot en grønnere hverdag starter med å effektivisere og optimalisere våre forbrenningsmotorer. Den nye generasjonen diesel-motorer fikk sin premiere med nye E-Klasse 220 d, mens bensinmotorer med partikkelfilter vil gjøre sitt inntog i 2017. Minst like spennende er det at 48-volts strømforsyning vil bli innført på samme tid, og at startgeneratorer blir en del av standardutstyret. Det vil muliggjøre drivstoffbesparelse tidligere forbeholdt høyspent hybridteknologi, sier Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge i en pressemelding.
Mercedes har allerede fire ulike modeller som tilbyr en ladbar hybrid drivlinje. Dette skal bygges ut til å gjelde hele modellspekteret. Plug-in Hybrider representerer nøkkelteknologi på veien mot lokalt nullutslipp. De første nye modellene som kommer er GLC 350 e Coupé og E 350 e. Neste år kommer neste generasjon plug-in-hybridteknologi i S-Klasse som får en elektrisk rekkevidde på over fem mil.
DN kommer med test av GLC 350 e i onsdagens avis.
Søstermerket Smart kommer også i ny versjon som elbil. Både for to og den større modellen Forfour lanseres i Norge tidlig i 2017.
Les også vår første test av Tesla Model X: Ventetiden er over
Les også: Her er bilene du kjøper i 2025 (DN+)
Se video her:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.