Hvis det viktigste for deg ved et bilkjøp er det ytre, bør du komme deg av sted til en bilforhandler.
For en garasje med budsjett på halvmillionen er det kommet en ny skjønnhet til landet. Mercedes har videreutviklet sin suksess med den nye A-klassen, til å bli en ny modell kalt CLA.
Akkurat som navnet indikerer, er den i nært slektskap med CLS, altså Mercedes' elegante firedørs coupé. Og akkurat som storebror, har CLA definitivt utseendet med seg.
Se store bilder av skjønnheten i DN Play.
- Kjører du millionbil igjen nå? kommer det fra naboen.
Neida, CLA ser bare slik ut. Med minste motor koster den faktisk ikke mer enn drøye 320.000 kroner. DN.nos testbil har den nest minste bensinmotoren på 156 hestekrefter. Med automatkasse koster den like under 400.000 kroner. Motormessig fungerer det greit, uten noen følelse av ekstravagansa.
Å kalle det mye bil for pengene, vil være en slags fordreining av fakta, men vakrere bil får man ikke for den summen.
Interiørt er det mye bra med CLA. Setene foran er gode, og materialkvaliteten er det ikke noe å si på. Litt rart er det at Mercedes i 2013 velger å utstyre bilen med anakronismen rattgir. Spaken har pondus som en vanlig vinduspusserspak i plast. Hadde det ikke vært for at dobbeltklutsjkassen gjør en såpass bra jobb, er rattgiret nesten grunn nok til å beholde den manuelle sekstrinnskassen bilen kommer med i standardversjon. Mercedes uten automatgir klinger dessuten ikke særlig bra.
Akkurat som i A-klassen har Mercedes utstyrt CLA med noe som fremstår som en ekstern skjerm for styring av navigasjon, telefon og radio. Rammen rundt den lille skjermen er så tykk at hele konstruksjonen fremstår som en såkalt "flatskjerm" fra 1990-tallet, sammenlignet med for eksempel Audis løsning der den lille skjermen ved et tastetrykk forsvinner inn i dashbordet.
Bilen er lengre enn A-klassen, men akselavstanden er den samme. Det betyr i praksis enda litt dårligere plass i baksetet, spesielt i høyden, men samtidig et adskillig større bagasjeromsvolum. Noen utpreget familiebil er bilen altså ikke.
På veien føles bilen som en A-klasse. Det betyr bra kjøreegenskaper og fin balanse i bilen. Mulig årstiden spiller inn her, men vi følte sportsunderstellet på vår testbil kanskje gjør bilen litt for stiv på humpete norske veier.
Bilens øvrige karakter spiller forsåvidt også på at den skal være litt sporty. Muligheten for å beholde en viss grad av komfort er i hvert fall til stede om man ikke krysser av for sportsunderstell i ekstrautstyrslisten.
Mercedes CLA tilhører en litt upraktisk og marginal bilklasse. Likevel skaper den et "må-ha"-begjær. Den er slående vakker, og kjører også bra. Om du kan tilgi et trangt baksete, får du neppe flere blikk fra naboene for mindre penger enn med denne bilen i oppkjørselen.
Se store bilder av skjønnheten i DN Play.
Les også stor test: Her er den beste kompaktbilen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.