Frankfurt, Tyskland: Den viktigste nyheten for Mercedes under det store bilutstillingen i Frankfurt, som åpner dørene for publikum torsdag, er uten tvil GLA.
Den lille suven er en videreføring av Mercedes A-klasse, men også med innslag fra den lekre CLA.
- Plattformen gjør det mulig å skreddersy modellene i forskjellige nisjer og etter nyanser av kundenes behov, uten at det blir for dyrt uviklingsmessig, sier Christoffer Nøkleby, informasjonssjef hos Mercedes-Benz Personbiler Norge.
Les test av den vanvittige toppmodellen: Mercedes A 45 AMG: Fantastisk rask
4x4
GLA kommer på markedet i midten av mars neste år i første omgang med kombinasjonen 170 hestekrefter diesel og firehjulsdrift. Noe senere kommer en ny innstegsmodell med 136 hestekrefter sterk dieselmotor og firehjulsdrift, men også en modell som er forhjulsdreven. I Norge har importøren mest tro på versjonene med trekk på alle fire.
- Vi tror forsvinnende få vil gå for tohjulsdrift. Reaksjonene fra eksisterende kunder har vært positive, og vi har gitt fabrikken et forsiktig estimat på 1000 biler neste år, sier Nøkleby til DN.no.
Prisen?
Priser vil ikke Mercedes gå ut med ennå, men de bør ikke plassere seg for langt over konkurrentene Audi Q3 eller BMW X1. Det betyr en innstegspris på godt under 400.000 kroner, og billigste firehjuldrevne bil til omkring 420.000 kroner. Til sammenligning er startprisen for A-klassen på 266.000 kroner, mens CLA starter på drøye 310.000 kroner.
Om modellutvalget til Mercedes hadde vært menyen på en restaurant, hadde antakeligvis kokker som Hellstrøm eller Ramsay krevd store kutt. Slik er det ikke med Mercedes.
- Med GLA blir vi den premiumprodusenten med flest suv-modeller, sier Nøkleby.
Inntil BMW kommer med X4 stemmer nok det. Suv-kunder kan fra Mercedes velge blant GLA, GLK, ML, GL og det DNs bilanmelder mener er verdens beste bil; G-wagen.
Les flere saker fra bilutstillingen i Frankfurt:
<b>Dette kan bli en ny Norgesfavoritt</b>
Grønn luksus drypper på folket
Spår Suzuki-suksess
Volkswagen frir til ungdommen
Porsches fantastiske fartsmaskin
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.