Innen årets utgang skal Mercedes presentere en helt ny SL roadster, som for første gang er laget nesten utelukkende av aluminium.

Store bilder:

Karosseriet veier omkring 110 kilo mindre enn forgjengere, og sammen med andre vektbesparelser skal SL ha slanket seg med omkring 140 kilo sammenlignet med forgjengeren. Endelig tas betydningen av bokstavene SL på alvor; denne nye versjonen kan man vel ikke si annet enn er både "sporty" og "lightweight".

 

- Resultatet er merkbart og målbart. Mindre vekt betyr mer dynamikk og mindre forbruk. Med andre ord: Kjøregleden øker og den miljømessige belastningen synker, sier Dr Thomas Rudlaff, ansvarlig for aluminium-karroseriet hos Mercedes-Benz.

Den nye SL er den første serieproduserte bilen fra Mercedes som benytter så stor grad av aluminium, og erf#229er er høstet fra superbilen SLS AMG . Blant annet skal stivheten i karroseriet ha blitt 20 prosent bedre.

To nyheter
SL er en av spydspissene til Mercedes, og kommer tidlig med nye innovasjoner.

Blant annet noe som kalles "Magic Vision Control" og er noe så enkelt som at vinduspusseren har fått innebygget vaskesystem i pusserbladene. Inne i bilen vil man ikke se vannet, men frontruten blir skinnende ren. Det blir neppe mulig å kjøpe vindusviskerblader på Biltema om du kjøper den nye SL med andre ord. Spyleren er smart nok til ikke å spyle på vei oppover når taket er nede, du slipper dermed det pinlige "jeg-kjører-toppløst-og blir våt-i-trynet"-trikset.

 

Ettersom karroseriet er utformet litt anderledes, har det blitt plass til et bassystem i fotbrønnen. Bilen kan dermed gjøres om til et konsertlokale av vellyd, selv med taket av, heter det fra produsenten.

De første ordentlige bildene av den nye SL er ventet senere i desember. Vi regner med at flere opplysninger om modeller og motorer kommer da.

Les test av dagens SL: Stilfull, men glatt (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.