En lang rekke mer eller mindre kompetente kilder slenger til stadighet tittelen "Verdens beste bil" rundt seg som om det var noe hverdagslig. Blant annet ga herværende avis storbytraktoren Geländewagen fra Mercedes denne tittelen for noen år siden. Undertegnede har også kalt en Porsche selv fans ikke liker utseende av, det samme. Opptil flere andre omtaler høstens hype, elbilen Tesla Model S i samme ordelag.

At det går inflasjon i tittelen kan det ikke være tvil om når bilprodusentene selv blir stormannsgale og overpretensiøse på egne vegne. Mercedes' tidligere samarbeidspartner McLaren kaller naturligvis superbilen P1 for best i verden. Da er det mer sjelden at en masseprodusent som Mercedes selv devaluerer uttrykket ved å kalle sin kronjuvel S-klasse verdens beste.

S-klassen er ikke noe uprøvd nytt konsept, for med luksusrøtter tilbake til førkrigstiden oser det tradisjon og presisjon av toppmodellen til Mercedes.

Se historiske bilder av S-klassen i DN Play!

For de velbemidlede som kjøper noe annet enn Mercedes S-klasse, må det være litt stusselig å tenke på at det de sitter i er kopier av nettopp S-klassen. Det er dette som er den opprinnelige statsmannbilen, brukt av tyranner, ambassadører, statsministere og andre viktigperer rundt i hele verden. Og den nye versjonen skal ikke bare ta opp arven etter forrige S-modell, men den skal også overta for konsernets nå nedlagte hyperluksusmerke Maybach.

 

Når det kommer til å redde jorden fra klimaforandringene, kan man ikke si annet enn at bilprodusentene gjør sin del. Mercedes S-klasse, selve lokomotivet innen luksus, har med vårt motoralternativ et oppgitt forbruk på en drøy halvliter på mila. Det er best i klassen, og gjør mindre motorer overflødige, kanskje også den litt tullete hybridversjonen Mercedes har bygget. 258 dieselhester er ikke overveldende, men definitivt tilstrekkelig. At du aldri hører motoren er som man forventer i denne bilen som forblir en målestokk for lydisolering.

Komforten er mest vektlagt, både når det gjelder utstyrsutvalg og kjøreegenskaper. Så og si lineær akselerasjon i enhver hastighet opp til 250 km/t besørges av dreiemomentet på 620 newtonmeter.

DN PLAY: SE BILDESERIE AV MERCEDES S-KLASSE HER

Det er oftest i denne klassen nyhetene og innovasjonene innen bil kommer. Etter prøvetid i de dyre modellene, slipper de beste ideene løs på de folkelige modellene etterhvert. Derfor har idag også hvermannsen biler med blokkeringsfrie bremser, antispinn og stabilitetsprogram.

Den mest fiffige nyskapningen i denne modellen er nok styreassistenten som nær sagt gjør sjåføren overflødig. Køkjøring har aldri vært lettere, ikke bare holder bilen selv avstanden til medtrafikkanter, men styreassistenten sørger for at bilen selv holder seg i feltet sitt. Men det er ikke bare under armene Mercedes syr puter på folk. Idet du åpner bakdøren for å sette deg inn, hilser bilen deg velkommen med å heve festet til sikkerhetsbeltet, slik at også feite tyske pølsefingre får festet setebeltet, som forøvrig også inneholder en airbag (!).

 

Bak rattet hilses du velkommen med to gigantiske skjermer som utgjør instrumentpanelet. Velformede seter klemmer seg rundt kroppen, og rattet med deler av glatt tre, føles helt naturlig i denne sammenhengen. Sett rattgiret i revers, og tidenes skarpeste ryggekamerabilde dukker opp på skjermen.

Oppgraderingene fra forrige generasjon består blant annet i at massasjen i setet nå utføres av luftbobler, og ikke mekanisk utført av noe som formelig virket som avstøpninger av barneføtter. I det hele tatt er setekomforten uovertruffen.

Kjørekomforten er også av det imponerende slaget. I møtet med Statens Vegvesen, føles den som verdens beste bil med sine luftfjæringer og en komfort som man sjelden ellers opplever. Og det er selv uten scanning av veien med dertil tilpassede dempere som finnes i toppmodellen S 500.

 

Men alt utstyret setter selvfølgelig sitt preg på bilen. En lengde på godt over fem meter og mye masse skal forflyttes. Det gjør det vanskelig å sammenligne med andre biler som visstnok er verdens beste. Smilet rundt munnen er mer selvtilfreds enn det er gigantisk.

Tenker man på bil som noe man virkelig elsker å kjøre, finnes det en lang rekke andre alternativer som gir mer tilfredsstillelse og moro for pengene. Men som befraktningsmiddel er S-klasse blant verdens beste.

Les tester av konkurrentene:

Audi A8
Audi S8
BMW 7-serie
Jaguar XJ
Lexus LS 600h



Les flere biltester her.

DN PLAY: SE BILDESERIE AV MERCEDES S-KLASSE HER(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.