Under bilutstillingen i New York i påsken ble «World Car of the Year 2015» kåret.

Det startet med 24 kandidater, som i finalen hadde blitt til tre. Da konkurrerte Ford Mustang, Volkswagen Passat og Mercedes-Benz C-klasse, der sistnevnte stakk av med tittelen.

Da Årets bil i Europa ble kåret i mars i år, var det Volkswagen Passat som gikk til topps.

Les også: Passat ble årets bil

Juryen består av 75 journalister fra 22 land rundt omkring i verden, og for å bli kandidat må bilen være til salgs på minst to kontinenter mellom 1. januar 2014 og 31. mai 2015.

«Ved å ta designen og teknologiske innovasjoner fra S-klasse, har C-klassen en aluminium-stål hybrid plattform og oppdaterte bakhjulsdrevne motorer som leverer nivåer av raffinement, luksus, sikkerhet, kjørekomfort og egenskaper som er best-i-klassen», heter det i juryens begrunnelse.

Les DNs test av C-klassen: Ledestjernen dnPlus (krever innlogging)

Mercedes-Benz C-klasse ble ifjor høst også kåret til årets firmabil av Dagens Næringsliv.

Les firmabiltesten: Dette er årets firmabil

 

Tidligere vinnere av denne tittelen er Audi A3 (2014), Volkswagen Golf (2013), Volkswagen Up (2012), Nissan Leaf (2011), Volkswagen Polo (2010), Volkswagen Golf (2009), Mazda 2 (2008), Lexus LS 460 (2007), BMW 3-serie (2006) og Audi A6 (2005).

Les hva DN mener var de beste bilene ifjor: Årets beste biler

Juryen deler også ut priser i fire underkategorier, og Mercedes-Benz gjorde i år nesten storeslem.

S-klasse Coupé vant prisen som beste luksusbil foran BMW i8 og Range Rover Autobiography Black LWB.

Les DNs test av S-klasse Coupé: Kunstverk på fire hjul

SKULPTUR. Nye Mercedes-Benz S500 Coupé er en vakker skulptur på fem meter og 2,1 tonn. Kjører godt, gjør den også.
SKULPTUR. Nye Mercedes-Benz S500 Coupé er en vakker skulptur på fem meter og 2,1 tonn. Kjører godt, gjør den også. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Mercedes-AMG GT vant som beste sportsbil. I finalen konkurrerte den mot BMW M3/M4 og Jaguar F-Type R Coupè.

Årets miljøbil ble BMWs ladbare sportsbil i8, den stakk av med prisen foran de ladbare versjonene av Mercedes-Benz S 500 og Volkswagen Golf GTE.

Les DNs test av BMW i8: Tilbake til fremtiden

Årets designbil ble Citroën C4 Cactus. Den konkurrerte i finalen mot Mercedes-Benz C-klasse og den nye Volvo XC90.

Les også DNs test av Citroën Cactus: Stikker seg ut fra mengden dnPlus (krever innlogging)

- Øynene forsvinner litt inni hodet
Det var første reaksjonen til DNs biljournalist etter å ha testet Teslas nye firehjulsdrevne Model S.
01:50
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.