Den nye Mercedes C-klasse har nettopp kommet på markedet, med nye lekre linjer, effektive drivlinjer og gode kjøreegenskaper. I september kommer bilen som stasjonsvogn.

Les test av Mercedes C-klasse: Ledestjernen dnPlus

Etter at dagens versjon av konkurrenten BMW 3-serie kom på markedet for halvannet år siden, har C-klassen hengt litt etter, så en oppdatering har vært på sin plass.

Bagasjerommet er fem liter større enn før, men må fremdeles se seg slått av BMW 3-serie med fem liter.
Bagasjerommet er fem liter større enn før, men må fremdeles se seg slått av BMW 3-serie med fem liter. (Foto: Mercedes-Benz)

Stasjonsvognen har blitt større, akselavstanden har økt med åtte centimeter, og bilen er nesten ti centimeter lenger og fire centimeter bredere enn forgjengeren. Det har resultert i bedre plass inne i kupeen, der beinplassn til baksetepassasjerene skal være bedre enn før. Bagasjerommet er nå på 490 liter, som er fem liter mer enn tidligere og det samme som i konkurrenten Audi A4. På den praktiske siden, kan baksetet nå legges ned i tre deler, i motsetning til kun to i forrige generasjon. Legger man ned alle setene tar bagasjerommet 1510 liter.

Ved hjelp av mye bruk av aluminium er vekten redusert med inntil 65 kilo, til tross for økt utstyrsnivå.

Effektive motorer sørger for omlag 20 prosent lavere forbruk enn på utgående modell. Dieselversjonene spenner fra 115 til 204 hestekrefter. En hybridversjon kombinerer en dieselmotor på 204 hestekrefter med en elektrisk motor på 27 hestekrefter.

På bensinsiden kommer bilen med tre firesylindrede motorer og en sekssylindret motor som i styrke strekker seg fra 156 til 333 hestekrefter.

En bensinhybrid kommer med en bensinmotor som yter 208 hestekrefter og en elektrisk motor på 67 hestekrefter.

Skal vi dømme ut fra sedanen er Mercedes fremdeles tro mot dem som ønsker en komfortabel bil, men de har også gjort bilen mer sportslig enn den forrige modellen. Dette vil antakeligvis også gjelde for stasjonsvogen.

Nivået på sikkerhetsutstyr og ekstrautstyr er betraktelig større og bedre enn før. Blant annet hjelper bilen deg med å styre under køkjøring.

 

 

Les også vår test av den vanvittige GLA 45 AMG: Lenge leve ufornuften! (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.