-Nye E-klasse tar et stort steg mot autonom kjøring. Med en rekke avanserte systemer for økt effektivitet, sikkerhet og komfort, bidrar bilens teknologi til en helt egen følelse av trygghet når du kjører. I tillegg føles bilen som ekstrem luksus, og vi tror E-Klasse vil treffe våre eksisterende kunder men også tiltrekke seg nye kunder som ønsker klasseledende bil innen teknologi og komfort uten at det går på bekostning av luksus, sier konstituert direktør i Mercedes-Benz Personbil, Reidar Holtedahl, i en pressemelding.
Til tross for at den er langt mer avansert enn dagens modell, holdes prisene relativt edruelige. Både bilens vekt og utslipp er lavere enn før, dieselmodellen har et oppgitt CO2-utslipp på 102 gram per kilometer. Dette er innstegsmodellen, E220d med en ny 194 hesters dieselmotor, som har en startpris på 530.000 kroner.
Billigere
Ved lansering kommer bilen kun i to versjoner. Nevnte dieselmodell, samt E 200 som med en bensinmotor på to liter og 184 hestekrefter koster 535.000 kroner. Begge kommer med nitrinns automatgir som standard.
Prisen for E 200 med tilsvarende motor og girkasse av dagens modell er 12.500 kroner mer.
Senere kommer også E 350d og E 350e, som har henholdsvis en treliters dieselmotor med 258 hestekrefter eller en plugin-modell med samlet 279 hestekrefter. Disse to har ennå ikke fått noen norsk pris.
Den nye E-Klasse er også den første produksjonsbilen med «Car-To-X»-teknologi i en produksjonsmodell. Dette blir det første fullintegrerte systemet med toveis kommunikasjon mellom bilen og omgivelsene. Slik kan sjåføren kan forutse hendelser ved at biler gir hverandre beskjed om forholdene på veien, for eksempel dersom det er is i kjørebanen eller en bil parkert langs veikanten.
Dra i pilene for å se forskjellene mellom C-, E- og S-klassen:
Les også: Se så lik den nye Mercedesen er sine søsken
Selvkjørende
E-Klasse kommer med "Drive Pilot", den siste generasjonen styreassistent som lar bilen kjøre selv under en rekke omstendigheter. Systemet skal holde korrekt avstand til bilen foran, og med "Distance Pilot Distronic" kan den også følge bilen foran automatisk i hastigheter i opptil 210 km/t. I inntil 130 km/t reguleres avstand og styring automatisk, også på veier uten veioppmerking, heter det i meldingen fra Mercedes.
Ved hjelp av Active Lane Change-assist kan bilen selv bytte fil når du kjører på motorveien. Remote Park Pilot gjør at du nå kan parkere bilen enkelt og problemfritt med din egen smarttelefonen. Ved hjelp av Remote Park-assistenten styrer du parkeringsprosessen med en app, og E-Klasse kjører automatisk og sikkert inn i parkeringsluken eller garasjen.
Les også: Et år for businessklassen (DN+)
Mercedes-sjefen om det norske bilsalget 2015: -Ingen unnskyldninger lenger
Se video fra DNs test av den fantastiske Mercedes-AMG C 63 S:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.