Sammen med en oppdatering av merkets største suv GL, skifter Mercedes navnet til GLS for å gjøre identifisering av modeller noe enklere i en portefølje som er relativt rikholdig og ikke ser ut til å bli mindre med det første.
S-en skal altså knytte den gigantiske bilen med luksusslektningen S-klasse, akkurat slik tidligere ML ble til GLE, for å vise at den slekter på E-klassen, og slik gamle GLK ble til GLC ettersom den er størrelsesmessig ekvivalent med C-klassen.
Les test av Mercedes' kompaktsuv GLC: Strømlinjeformet stjerne (DN+)
-GLS har foretatt betydelige oppgraderinger både visuelt og teknisk og vil få svært gunstige priser som følge av avgiftsendringene i 2016. Vi tror GLS vil fortsette å være en svært foretrukken bil for de som er på jakt etter en stor SUV, uten at det går på bekostning av komfort, smidig kjøredynamikk og førsteklasses luksus, sier Reidar Holtedahl, konstituert direktør i Mercedes-Benz Personbil i en pressemelding.
Som kjent er alt relativt, og uttrykket "gunstige priser" må sees i en slik kontekst.
Bilen starter på 1,132 millioner kroner, noe som er 10.000 mer enn tilsvarende GL var priset til. Da får man som før en treliters dieselmotor på 258 hestekrefter. Vil man ha mer effekt, kommer det nå også en mindre sekssylindret bensinmotor i GLS 400 som med 333 hestekrefter kommer på 1,245 millioner kroner. Deretter kommer en V8-er på 4,7 liter i GLS 500 som 1,658 millioner kroner, før toppen av kransekaken er AMG-modellen GLS 63 med en 5,5-liters V8-er som yter 585 hestekrefter. Det er 28 hestekrefter mer enn forgjengeren. Da må du ut med drøye 2,2 millioner kroner, noe som er omkring 60.000 kroner mindre enn utgående modell.
Les test av tilsvarende motor i GLE Coupé: Vart du skræmt no? (DN+)
Beregninger foretatt av bransjenettstedet Bilnorge.no viste at AMG-modellen ville få nesten 160.000 kroner mindre i avgift ved årsskiftet. Effektavgiften til staten er halvert, og for motorsterke biler som dette hadde utgjør ganske mye. Likevel, er altså ikke prisene satt ned med like mye.
-Gapet i prisnedgang vs avgiftene skyldes en liten prisøkning pga valutaen, skriver kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge Christoffer Nøkleby i en epost til DN.
Bilen lanseres i Norge i mars.
Teknisk Data
*Elektronisk sperret på 250km/t. Prisene er inkludert frakt og levering i Oslo.
Se og hør Mercedes-AMG GT S:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.