iPad tok både mobil- og pc-bransjen på senga ifjor. Så langt er iPad det eneste nettbrettet som har klart å skape et nytt bruksmønster og et nytt behov blant et bredt publikum. Den har stjålet omsetning fra pc-produsentene og presset frem et stadig økende antall etterligninger fra konkurrentene. Men så langt er det bare ett selskap som kan slå iPad: Apple.
Da iPad 2 ble lansert for en måned siden var førsteinntrykkene blandet. Litt tynnere, litt lettere og fancy magnetiske deksler var ikke nok til å frelse alle. Løfter om doblet ytelse var fristende, men man har lært å være skeptisk hva det faktisk betyr for brukeren.
Design
Men etter å ha brukt iPad 2 bare en kort stund så jeg at disse endringer slett ikke er så små og uviktige. For det første er formen svært lik - men små forandringer fryder.
De nye kantene gjør at iPad hviler bedre i hendene enn før. Skjermen er like god, men mer lyssterk enn den forrige. Den har en fettavvisende impregnering som gjør at fingermerker til en viss grad forsvinner av seg selv.
Sammen med det nye brettet lanserte Apple også sitt Smart cover-deksel. Det er et magnetisk deksel som kun dekker skjermen, og derfor ikke gjør den vesentlig større, og som brukes som bordstøtte når enheten er i bruk. Man kan dessuten slukke skjermen ved å lukke Smart Cover-dekselet i stedet for å bruke knappen på toppen. Det fungerer bra, men Smart Cover er et tilleggsprodukt som ikke alle ønsker å kjøpe.
Apple har lagt til to kamera på iPad 2 og begge er dårlige. Kameraet i front tar bilder i vga-oppløsning (640x480 piksler) og er myntet på videotelefoni. Kameraet i seg selv er kanskje ikke veldig dårlig, men med så lav oppløsning blir ikke resultatet veldig tilfredsstillende. Hovedkameraet på baksiden skal kunne filme i 720p (HD Ready) oppløsning. Resultatene blir i beste fall middelmådige. iPhone 4 har vært med å sette en ny standard for foto og video på mobilen, men iPad 2 følger på ingen måte opp.
Brukeropplevelse
Apples brukeropplevelse er kjent for over en halv million nordmenn. Den er den samme, så å si uforandret, fra den første iPad og iPhone.
Det man merker best fra forrige iPad er hastigheten. Spesielt åpning av tunge nettsider går mye raskere. Men det som er viktig er muligheten til å bruke langt mer avanserte programmer. Oppgaver man til nå har måttet bruke en pc til er gjennomførbare på iPad 2. Videoredigering, musikkomponering og grafikktunge spill gjør at iPad 2 har kommet et langt steg nærmere bærbare pc-er i funksjonalitet. I hvert fall om man ser på pc-er i samme prissjikt og størrelse. Det finnes selvsagt bærbare pc-er som er langt kraftigere enn en iPad 2, men de kan ikke konkurrere på pris, brukeropplevelse og mobilitet.
Det finnes ifølge Apple rundt 65.000 apps i App Store som er spesiallaget til iPad. Både nytteprogrammer og underholdning er godt representert. Jeg spår at iPad og iPhone kommer til å bli den ledende plattformen for håndholdte spill fremover. Det er ingen konkurrenter som kan tilby et like utviklet økosystem som Apple i overskuelig framtid. Android-systemet er nærmeste konkurrent, men ligger minst et år etter i utvikling, både teknisk og når det gjelder å skape inntekter for programvarepartnerne.
Ankepunktet mot iPad er det samme som har vært i mange år nå. Man er låst inne i Apples kontrollerte økosystem som krever at man er tilknyttet iTunes-programmet på én pc for en del tjenester og funksjoner. Dette er en forbrukerfiendtlig forretningsmodell, men så lenge Apple lager produkter som ligger så mye foran konkurrentene vil de neppe endre noe på praksisen.
Konklusjon
Det er svært sjelden jeg deler ut toppkarakterer. Men i dette tilfellet virker det som det eneste riktige. iPad 2 er veldesignet, solid, holder høy kvalitet, er fornuftig priset, den er brukervennlig med et levende økosystem og den har ytelse i bøtter og spann. Jeg sender konkurrentene et trøstende «Lykke til!».