Norge er kjent for å ha særdeles gode betingelser for elbiler, noe som har gjenspeilt seg i elbilsalget.

For å få fart på elbilsalget i Tyskland, bruker nå tyske myndigheter noen av de samme virkemidlene som har skapt suksess for elbiler i Norge.

Onsdag denne uken vedtok tyske myndighetere en lov som innebærer prvillegier i form av gratis parkering og mulighet for å kjøre i kollektivfeltet. I tillegg kan bilene få tilgang til å kjøre på spesielle områder der andre biler ikke får kjøre.

Loven trer i kraft tidlig neste år, og går ikke ut før i 2030. Innbefattet i loven er ikke bare elbiler og hydrogenbiler, men også ladbare hybrider med lavere CO2-utslipp enn 50 gram, og en minimum rekkevidde på ren eldrift på tre mil. Dette dekker de fleste ladbare hybridene som finnes på markedet nå.

Akkurat som i Norge, skal også tyskerne gi disse bilene egne skilter slik at de kan identifiseres lettere.

-Med denne lover skaper vi ekstra insentiver for å fremme elektromobilitet. I fremtiden vil lokale myndigheter kunne velge hvordan man vil fremme bruken av elektriske biler, som å tilby gratis parkering eller spesielle innkjøringsrettigheter, sa den tyske samferdselsministeren Alexander Dobrindt i følge nettstedet Euractiv.com.

Ifølge nettstedet ønsker bilindustrien de nye tiltakene velkommen, og regner med en stor økning i elektrisk mobilitet.

-Å åpne opp bussfiler og tilby gratis parkering vil gjøre elektriske biler mer attraktive, sier president Matthias Wissmann i VDA, som er en forening for bilindustrien.

De tyske miljøpartiene er mer skeptiske.

-Åpen tilgang til kollektivfelt for elbiler og plug-in hybrider vitner om stor mangel på kunnskap over transporttilstanden i byer. Et økende antall syklister er allerede tvunget til å dele de smale kjørefeltene med busser. Ifølge regjeringens intensjoner, vil en Porsche Cayenne med en elektrisk rekkevidde på 30 kilometer tillates å kjøre i dette kollektivfeltet, sier administrerende direktør Leif Miller i The Nature And Biodiversity Conservation Union.

I Norge har ikke de ladbare hybridene de samme fordelene som elbiler. I tillegg har elbiler i Norge fritak for engangsavgift og merverdiavgift.

Les også: Volvo med spesialmodell kun for Norge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.