Fra nå av må programdirektør Pascal Husting i miljøorganisasjonen Greenpeace International belage seg på at antall reisetimer vil stiger drastisk per måned.
Etter at den britiske avisen The Guardian avslørte at miljøtoppen regelmessig benyttet seg av fly til å pendle den 400 kilometer lange strekningen mellom hjemstedet Luxembourg og arbeidsplassen i Amsterdam, har han nå fått strengt beskjed om å reise mer miljøvennlig.
Det bekrefter kommunikasjonssjef Mike Townsley i Greenpeace International overfor den britiske avisen.
LES OGSÅ: Greenpeace har tapt millioner på valutaspekulasjon
Har små barn
Husting, som for kort tid siden fortalte The Telegraph at han «heller vil ta fly når alternativet er en 12-timers rundtur med tog», tar nå selvkritikk.
- For å være ærlig er jeg flau. Det var en feilvurdering, ingen tvil om det. Meningen var at dette skulle være en midlertidig løsning så jeg kunne gjøre jobben min og i tllegg være sammen med familien min siden barna er veldig små, sier Husting i en uttalelse.
Videre innrømmer han at denne forklaringen ikke holder, og at arbeidet tok ham mer tid enn han på forhånd hadde ventet seg.
- Jeg burde ha tatt toget fra dag én. Det skjer fra nå av.
Greenpeace-toppen forklart at han «bruker halve livet på Skype og videokonferanser», men at teamet hans i Amsterdam også har behov for å møte ham personlig.
- Det er derfor jeg har reist til Amsterdam to ganger i måneden.
Forsvarer ordningen
Administrerende direktør Kumi Naidoo, tar avtalen mellom organisasjonen og Husting i forsvar.
- Pascal har en ung familie i Luxembourg. Da han ble tilbudt sin nye arbeidsrolle, hadde han ikke mulighet til å flytte til Amsterdam umiddelbart. Han var den første til å si at han hater pendlingen, hater å måtte fly, men at han akkurat nå ikke har annet valg, sier Naidoo til avisen.
Nå virker det derimot som om den grønne organisasjonen, som baserer seg på innskudd fra enkeltindivider, har snudd.
Townsley forklarte tirsdag at Husting skal reise med flyavgangene som allerede er booket og betalt, men at han fra neste uke må ta toget.
Dobbelt utslipp
Kortdistansefly har dobbelt så stort karbonutslipp per reiste kilometer sammenlignet med utslippene fra lokale tog, ifølge beregninger foretatt i regi av den britiske regjeringen.
Greenpeace har selv gjennomført en kampanje mot de høye utslippene fra småfly og innvrkningen det har på den globale oppvarmingen.
LES OGSÅ: Greenpeace-aksjon koster Statoil 7,5 millioner hver dag
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.