TRONDHEIM: Styreleder Odd Reitan i Reitangruppen åpnet i dag fjøset på Lade Gaard i Trondheim for å fortelle om nye store tall.
Familieselskapet økte i fjor omsetningen med nesten ti prosent – og hadde totalt inntekter på knapt 64 millioner kroner.
På bunnlinja – resultat før skatt – ligger det igjen drøyt 1,8 milliarder kroner, som er temmelig identisk med 2010-resultatet.
- Jeg sa jo at jeg ønsket å passere 60 milliarder i mitt 60. år, så det er klart jeg er kjempefornøyd med dette. Vi vokser og vi leverer, og det er så mange flinke folk hos oss at jeg blir litt rørt, sier Odd Reitan.
Stolt av kjøpmennene
Lavpriskjeden Rema 1000 er som vanlig den store melkekuen i systemet – med en samlet omsetning på 63,8 milliarder kroner i fjor – inkludert franchisetagernes omsetning. Driftsresultatet endte på knapt 1,4 milliarder kroner, en økning på 136 millioner kroner fra 2010. Rema spiste markedsandeler både i Norge og Danmark.
- Jeg er stolt av hva kjøpmennene har levert i året som gikk i begge landene. Samtidig er det moro for oss med samarbeidsavtalen mellom Rema 1000 Norge og Bunnpris, som nå har tredd i kraft. Vi kjøpte i fjor 84 prosent av Norsk Kylling og vi økte eierandelen vår i Gram Slot til 30 prosent i Danmark, så 2011 har vært et innholdsrikt år, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan.
- Narvesen ble Norges største
Til stede på Lade Gaard var også Magnus Reitan, som er sjef for Reitan Servicehandel.
Kioskkjeden passerte i fjor Statoil på kioskvarer, og er nå største norske kioskaktør, ifølge uoffisielle markedsandelstall. I et tøft marked solgte Narvesen, 7-Eleven, Pressbyrå og Reitans øvrige kioskkjeder varer og tjenester for 11,1 milliarder kroner, og fikk et driftsresultat på 273 millioner kroner.
- Narvesen ble Norges største kioskkjede i løpet av 2011, og alle kjedene våre gjør det godt. Vi ser positivt på fremtiden, og har fortsatt en sterk Europa-visjon, sier Magnus Reitan.
Også Uno-X-Gruppen og Reitan Eiendom tjente godt med penger i fjor – og fikk henholdsvis et driftsresultat på 364 millioner kroner (før fifo) og 333 millioner kroner.
- Resultatene våre viser at fokus på effektivitet og lave kostnader gir suksess. Det er meget tøff konkurranse i alle de markedene vi opererer, og dette forteller bare at alle gjør mye riktig, sier finansdirektør Kristin Genton.