Permen ble laget av tidligere sykehjemsbestyrer Ivar Klævold (73), som ville ha noe å pusle med før pensjonistlivet.
- Det han hadde gjort var rett og slett genialt, sier Tonheim til Dagens Næringsliv i dag.
Permen inneholdt en systematisk oversikt over skjemaer og avviksrapporter som skal fylles ut av kommuneansatte, som ledd i kvalitetsstyringen av kommunale tjenester. Klævold hadde finlest lover og regelverk. Hvert eneste område innen helse- og sosialtjenesten var dekket. Søknad om sykehjemsplass, journalføring for pasienter, protokoll ved bruk av tvang og tildeling av rehabiliteringstjenester. Uansett hvilke oppgave de ansatte sto overfor, kunne de slå opp i permen og finne en oppskrift på hvem som måtte kontaktes og hva som måtte gjøres.
- Systemet han hadde laget var manuelt. Men det var bare å gjøre det elektronisk, så fikk vi en unik database, forteller Tonheim.
Den innleide konsulenten fikk lov til å lage et selskap basert på permen, under forutsetning av at arbeidsplassene ble etablert i Høyanger. Bedriften Kvalitetslosen ble etablert med økonomsk støtte fra kommunen. I dag er systemet kjøpt inn og tatt i bruk av hver fjerde av landets kommuner som betaler årlig lisens.
Tonheim takker Klævolds kloke hode for ideen. Klævold selv har aldri krevd hverken penger eller aksjer for ideene sine, skriver Dagens Næringsliv.
Siden etableringen for seks år siden har omsetningen i Kvalitetslosen steget jevnt, fra 1,8 millioner kroner til drøt ni millioner i 2010. Tonheim forventer at salgsinntektene vil øke til 13 millioner inneværende år, hvorav over to millioner står igjen på bunnlinjen.
- Vi har veldig gode marginer, konstaterer Tonheim, som kontrollerer 85 prosent av selskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.