Sommerens gjentatte problemer med langdistanseflåten til SAS har kostet flyselskapet dyrt. Bare leien av et ekstra fly beløper seg til rundt fem millioner kroner, skriver check-in.dk.
En rekke uhell har skapt mye trøbbel for SAS´ langdistanseoperasjoner i sommer. En defekt drivstoffpumpe, havarier med passasjerbroer og bagasjevogner, en defekt motor og en mekanikersjekk som trakk ut i tid rammet langdistanseflyene til SAS.
Og regningen kan komme opp i et tosifret millionbeløp. Først og fremst er det utgifter til reparasjoner av flyene, som i flere tilfeller har blitt fløyet tomme hjem fra USA til reparasjon i København.
I tillegg kommer utgifter til kompensasjon til de passasjerene som skulle ha vært med de avlyste avgangene. Bare i forrige uke avlyste SAS fire flyvninger.
- Påfører oss ekstra utgifter
Bransjekilder anslår at det har kostet SAS rundt fem millioner kroner bare å leie Boeing 777-flyet fra Euro Atlantic til å vikariere på ruten mellom København og Washington.
SAS vil ikke ut med hvor mye problemene har kostet selskapet.
- Men det er klart at det påfører SAS ekstra utgifter når vi leier fly eller ombooker passasjerer, sier pressesjef Trine Kromann-Mikkelsen til check-in.dk.
Les også: Nye problemer for SAS' langdistansefly
SAS har for sjette gang langdistanseproblemer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.