- Vi har tidligere ikke satset på slike biler, men nå passer konseptet, sier informasjonsansvarlig Jan Erik Haugen hos den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller til DN.no.
Han sikter til den nye minibilen til Volkswagen som lyder navnet up!. Bilen debuterer i Frankfurt i midten av september, da med to dører. Lanseringen av denne modellen starter på det europeiske markedet i desember, men da kun som todørs utgave. Denne kommer ikke til Norge i det hele tatt, her vil bilen først lanseres som firedørs modell våren 2012.
Kun bensin
- Denne skal vi satse skikkelig på, i første omgang med bensinmotor, deretter som elektrisk når den kommer høsten 2013, sier Haugen. Til Norge kommer ikke up! med dieselmotor i det hele tatt, selv om fabrikken tilbyr en slik motorisering.
Nykommeren måler 3,54 meter på lengden og er 1,64 meter bred. Det betyr at den er drøye halvmeteren lenger enn Toyota Iq, og en knapp halvmeter kortere enn Volkswagen Polo.
- up! vil konkurrere med biler som Toyota Aygo, altså de enkleste og rimeligste bilene i Norge, sier Haugen. up! er 13 centimeter lenger enn konkurrenten fra Toyota.
Prismessig betyr det en startpris på omkring 120.000 kroner.
- Vi må være konkurransedyktige, ellers hadde vi ikke lansert bilen, sier Haugen.
Lupo ingen suksess
Den norske importøren tok en kort stund rundt tusenårsskiftet inn forgjengeren Lupo til Norge, men denne ble aldri noen suksess. På spørsmål om hva som gjør at dette kan bli en suksess nå mener Haugen det er to ting; konseptet og prisen.
- Den har blitt en fullverdig bil med et utstyrsnivå som større biler. Småbiler var vesentlig dårligere før, nå er de mye sikrere og bilene har blitt mye bedre, sier Haugen til DN.no.
up! leveres med en ny generasjon av småmotorer fra Volkswagen. To tresylindrede motorer på én liter produserer 60 eller 75 hestekrefter, og skal forbruke 0,42 og 0,43 liter på mila. I 2013 kommer det en elektrisk versjon, en bil som etter all sannsynlighet blir Volkswagens første kommersielle elektriske bil.
Store bilder:
DN.no kommer tilbake med mer bilstoff fra bilutstillingen i Frankfurt som åpner for pressen 13. september.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.