Både BMW og Mercedes har biler som frir mer til de forfengelige sidene til folk, enn de praktiske. Når det primære med en bil ikke er som transportmiddel med plass til bikkje og unger, men underholdende og elegant kjøreredskap spar BMW opp med nyheten 4-serie, mens den mest elegante (og minst praktiske) fra Mercedes er CLA.
De to tyske konkurrentene er ferdigsminket og klare til kjørefest.
Våre to duellanter er på samme størrelse, og begge har firehjulsdrift samt relativt hissige bensinmotorer. Et elegant ytre kombinert med et velfungerende indre, gir da også en pris som er ganske frisk.
Selv om lengden er den samme tilhører jo egentlig CLA en klasse lavere, eller i hvert fall prisklasse. Det gjenspeiler seg også litt i motorutvalget.
CLA 250 er den mest velmotoriserte varianten, når vi ser bort fra den overmotoriserte AMG-modellen. BMW 4-serie kommer med enda heftigere, og dyrere varianter enn vår 428i.
Begge testbilene er det man trygt kan kalle velutstyrte. BMW-en har ekstrautstyr for latterlige 270.000 kroner, mens Mercedesen klarer seg med nær 150.000 kroner i ekstrautstyr.
I ribbede utgaver skiller det drøye 100.000 kroner mellom de to modellene, i CLA-ens favør.
Prisvinner: Mercedes
Men om det er kjøreglede du er ute etter, får du mer for pengene om du går til konkurrenten. For selv om CLA utseendemessig helt klart ser mest bøs ut, er BMW-en langt mer underholdende å kjøre.
Begge bilene har firesylindrede toliters bensinmotorer. Ytelsesmessig plasserer BMW-ens 245 hestekrefter seg et hakk over konkurrentens 211. Dreiemomentet derimot er det samme.
Likevel gjør dette at BMW-en føles tre hakk vassere, og forskjellen føles faktisk større enn de åtte tidelene raskerer den er fra null til 100 km/t.
Man blir selvsagt også noe mer begeistret for ekstra gassing med den fine lyden som åpenbarer seg fra 3500 omdreininger i 428. Mercedesen er mer avmålt, både i motorlyd og oppførsel.
Begge våre testbiler er utstyrt med firehjulsdrift, hovedsaklig av kjøreegenskapsmessige årsaker, men det hjelper da også på fremkommelighet. CLA er i utgangspunktet forhjulsdreven, mens BMW-en som vanlig egentlig drives gjennom bakhjulene. Begge har såkalt permanent firehjulsdrift som fører til et veigrep som gjør opplevelsen til særs trygg og kompetent. Likevel har BMW-en en lekenhet som skiller de to ute på veien.
Hvis disse modellene er ment som imagebyggere, sementerer de samtidig BMW som den sportsligste av dem, og selv om CLA virkelig ser ut som en rabagast, er den adskillig mer kultivert enn den ser ut.
Kjørevinner: BMW
Den mest åpenbare forskjellen mellom de to bilene er at CLA har to ekstra dører. I utgangspunktet er dette adskillig mer praktisk selvsagt, så man slipper logistikken med riktig rekkefølge inn og ut av bilen, som man må slite med i BMW-en. Plassen i baksetet er omtrent lik på de to bilene, altså trangt og kun til bruk i nødstilfeller.
Egobiler skal da heller ikke ha særlig til baksete.
Også bagasjerommene skiller seg ikke stort fra de to. Volumet i Mercedes er hakket større.
Praktisk vinner: Mercedes
Begge disse bilene er utseendemessig slike man vil snu seg etter på gaten. Muligens er hodet raskere på å vri seg etter Mercedesen, for BMW-en er mer lik sine slektninger.
Begge bilene er i den lavere prisskalaen blant imagebyggere til de to merkene. Og ettersom kjøreegenskaper og sportslighet teller mer i denne klassen enn praktiske egenskaper, ville det i min garasje stått en BMW 428i Xdrive, hvis jeg hadde måttet velge mellom disse to.
Sammenlagt vinner: BMW
Les også den ferske duellen mellom storsuvene BMW X5 og Mercedes ML: Kampen om suv-tronen
Les også test av de adskillig billigere brødrene med mindre motor:
Test av Mercedes CLA 200:
Udyr skjønnhet
Test av BMW 420d:
BMWs lek med tall
Les flere biltester her. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.