Bare tre til fem prosent av dem som besøker norske nettbutikker fra en mobiltelefon eller nettbrett ender opp med å handle noe, viser statistikk fra Dibs og Virke. Dette tallet, som kalles konverteringsraten, ligger langt unna nettbutikker i andre, sammenlignbare land. I USA er tallet så høyt som 20 prosent blant de beste ehandlerne.
− Mye av skylden for at vi henger etter skyldes de lite mobilvennlige betalingsløsningene vi har. Innføringen av 3D Secure da netthandel var relativt nytt er alene mye av årsaken til den lave konverteringsraten, sier daglig leder for DIBS Norge, Henrik Begby Andersen.
Oppdatering: Snittallene for mobilhandel i USA er enda lavere enn de norske. Konverteringsraten for mobilhandel i USA i andre kvartal i år var 2,67 prosent for nettbrett og 0,94 prosent for smarttelefoner.
Lover tidobling
Den svenske betalingsformidleren Klarna prøver å rette på dette gjennom å tilby kreditt til mobilhandlerne.
– Vi spesialiserer oss på enkel og rask betaling med mobiltelefonen. Strategien er å ta risikoen på vegne av både kunde og butikk, sier gründer og administrerende direktør i Klarna, Niklas Adalberth.
Klarna tilbyr netthandel uten at man trenger å registrere seg hos nettbutikken. Isåfall blir man kunde hos Klarna i stedet, noe som gir dem rett til å lagre personinformasjon om kundene. Da trengs bare e-postadresse og postnummer til identifisering, og så leter Klarna etter en eksisterende profil i sin database basert på informasjonen.
– Vi har et avansert risiko-system basert på rundt 140 faktorer. Kundene får en risikoprofil basert på den informasjonen vi har om dem fra før, eventuelt fra en vanlig kredittsjekk. Risikoen vurderes i hvert tilfelle ut fra hva man skal handle, sier Niklas Adalberth.
– Mobilhandel handler om øyeblikkskjøp. Terskelen for at det blir for komplisert og at kunden trekker seg, er svært lav, legger han til.
Selger forbrukslån
Er man registrert med lav risiko hos Klarna får man tilbud om å betale med faktura. Det kan være fristende for mobilbrukere som ikke har kredittkort for hånden eller ikke har dekning der og da. Kunder som benytter dette alternativet opplever at de sammen med fakturaen får tilbud om å dele opp betalingen som et annuitetslån eller som et rammelån eller kredittkonto med skyhøy rente.
– Dette er aggressiv markedsføring og dårlig kundebehandling i våre øyne. Jeg skjønner ikke hvordan nettbutikkene kan la betalingsleverandøren sin holde på sånn med kundene deres, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet.
Kredittsjekk uten samtykke
Flere har også klaget til Forbrukerrådet og Forbrukerombudet fordi de har opplevd å få gjenpartsbrev etter å ha blitt kredittsjekket av Klarna, uten at de har oppgitt personnummer.
– Klarna opererer etter svensk lov og der er reglene rundt personnummer annerledes enn i Norge. I Sverige er det i større grad enn i Norge tillatt å lagre personnummer, og da kan slikt skje uten å være ulovlig, sier Hågen Ljøgodt, seniorrådgiver i Datatilsynet.
Klarna bekrefter at alle som velger faktura vil bli tilbudt delbetaling eller kredittkonto dersom man er kredittverdig. Og at dersom de har personnummeret lagret fra før, vil foreta en kredittsjekk.
– Omtrent tre prosent av våre norske fakturakunder har valgt å gå for delbetaling i 2014, sier Jonas Köpniwsky, presseansvarlig i Klarna.
Han bekrefter at faktura er den mest populære betalingsmåten for mobilhandel, foran kredittkort og direkteoverføring.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.