- Jeg trenger penger. Så dersom jeg får en god pris, hvorfor ikke? Men jeg selger det ikke for mindre enn et sekssifret beløp, sier Kjetil Espeland.
Espeland er en av hundrevis av nordmenn som forsøker å selge telefonnummeret sitt med en prislapp på flere millioner kroner. I dag har Espeland hatt 96 visninger på sin annonse for et telefonnummer til fem millioner kroner.
Etter at Idar Vollvik la ut sitt telefonnummer «456 78 910» for salg, har Finn.no eksplodert av lignende salgsannonser.
I skrivende stund ligger det 1.066 annonser under kategorien «gullnummer». Bare i dag er det lagt ut 268 slike annonser.
«PR-stunt»
- Når saker som dette kommer opp, er det en haug med folk som tror de kan få vanvittige summer for helt vanlige telefonnummer, sier daglig leder Martin Jensen i Gullnummer.no.
Gullnummer.no har solgt «lette» telefonnumre siden 2001, da det først ble mulig å flytte nummer mellom operatører. Ifølge Jensen består kundene deres i all hovedsak av bedrifter.
Jensen har tro på at Vollviks telefonnummer kan bli solgt for flere millioner.
- Jeg mener at «45678910» kan bli solgt for flere millioner på grunn av settingen. En eventuell kjøper til dette nummeret kjøper et PR-stunt i større grad enn et nummer, og vil få masse omtale etter kjøp. Om denne omtalen er verdt så mye som ti millioner er en annen sak, sier han.
Omtalen av Vollviks telefonnummersalg har ifølge Jensen skapt aktivitet i telefonnummermarkedet.
- Vi har en SMS-tjeneste hvor man kan sjekke verdien på sitt eget telefonnummer for 39 kroner. Denne tjenesten er benyttet over 500 ganger siden i går, sier Jensen.
Vil ikke bytte nummer
Telefonoperatørene tilbyr også kundene såkalte gullnumre.
- Du kan bestille et ønskenummer som koster 500 kroner eller et gullnummer som koster 2.500 kroner, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor.
Han forteller at tilbudet ble tilgjengelig for to og et halvt år siden, og at det også da hadde sin topp i popularitet.
- Egentlig har det dalt siden det. Det er i større grad bedrifter som ønsker enkle fem-sifrede nummer i dag, enn gullnummer på mobil, sier Meling.
Meling har derimot et inntrykk av at personer helst ikke ønsker å bytte telefonnummer.
- De fleste har et mobilnummer i dag som de aller helst vil beholde. Om de bytter jobb eller hva de gjør, så vil de aller fleste beholde nummeret sitt fordi det er kjent blant venner og kjente.
«Fullstendig uviktig»
Professor Ragnhild Silkoset ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI tror ikke bedrifter har nytte av å ha enkle telefonnumre.
- Det tror jeg er fullstendig uviktig. Med nye smarttelefoner og internett så er telefonnumre blitt helt uten betydning. Det er nesten ingen som slår et telefonnummer, man klikker på en link nå.
Hun tor likevel at bedrifter er villige til å kjøpe et telefonnummer til flere millioner kroner.
- Men det betyr ikke at det er smart. Det er sikkert en «hype» om at dette er lurt å gjøre, men jeg tviler på at noen kommer til å tjene millioner ekstra på å ha et enkelt telefonnummer. Det er en lite smart investering, understreker Silkoset.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.