Teleselskapet One Call bryter markedsføringsloven når selskapet benytter slagordet «like bra – bare billig», slår Forbrukerombudet fast.
Årsaken er at One Call blant annet ikke kan tilby 4G.
One Call ble i februar klaget inn til Forbrukerombudet av konkurrenten Chess, som hevdet markedsføringen til One Call var villedende fordi de ikke kunne tilby kundene 4G eller HDvoice, noe flere av konkurrentene gjør.
Forbrukerombud Gry Nergård gir Chess rett i sin klage, og One Call må slutte å markedsføre seg som «like bra – bare billig», så lenge de ikke kan tilby 4G til sine kunder.
– Reklamen gir inntrykk av at det er akkurat like bra å være One Call-kunde som å være kunde av en av de andre operatørene, bare at det er billig. Dermed underslår den fordeler hos konkurrentene, blant annet 4G, som One Call per i dag ikke har. Dette er et brudd på markedsføringsloven, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.
I meldingen står det at 4G gir forbrukeren mulighet til mer stabil nettsurfing enn med 3G. Samtidig er det raskere responstid i 4G-nettet enn i 3G-nettet og høyere teoretiske makshastigheter.
– Å påstå at et mobilabonnement som bare tilbyr 3G er «like bra» som et som tilbyr 4G er derfor etter Forbrukerombudets mening egnet til å villede forbrukeren, skriver Nergård.
Forbrukerombudet ber om tilbakemelding fra One Call innen 9. mai.
Les også:
Snarveien til smartere tv
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.