Samme natten som Apples nye iPhone 6 ble lansert i store deler av verden, åpnet telegiganten Telenor sin forhåndsreservering av mobiltelefonen.
Timer etter at norske mobilkunder fikk muligheten til å sikre seg iPhone 6, er pågangen allerede stor.
- Det er svært høyt forhåndssalg. Vi har registrert at det er stor interesse hver gang Apple har kommet med mobiltelefoner. Denne gangen opplever jeg at Apple har kommet med så mye nytt at vi forventer ekstra høy oppmerkskomhet. Når det er sagt har det alltid vært stor interesse, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.
Han legger til at det foreløpig er for tidlig å si om pågangen er rekordstor.
Til tross for at iPhone 6 er like rundt hjørnet for norske mobilkunder, var det iPhone 5S som toppet listen over mestselgende mobiler i forrige måned, opplyser Krokan.
Høy markedsandel
Flere har rapportert om Apples fallende markedsandeler på verdensbasis, blant annet meldte IDC i fjor at Apples iOS-telefoner utgjorde 12,9 prosent av markedet på verdensbasis.
Andelen er langt høyere blant Telenors kunder, fastslår Krokan.
- Apple ligger noe høyere enn Android-mobiler. Slik sett står Apple veldig sterkt blant nordmenn, sier han.
Dermed er det all grunn til å vente at den nye mobilen vil fosse inn som en ny salgsvinner.
- Når vi ser så sterk pågang allerede, forundrer det meg ikke om vi finner Apples nye telefon høyt på salgslistene fremover. Vi er svært fornøyd med det vi ser så langt.
Uendret konkurranse
LG lanserer i disse dager sin nye mobiltelefon, LG G3.
Produktsjef for Norden Susanne Persson i LG er verken bekymret eller overrasket over de norske mobilforhandlernes spådommer for iPhone 6.
- Apple har en veldig stor andel av smarttelefonmarkedet med sine tidligere iPhone-modeller, og hver nye modell har hittil blitt en salgssuksess. Det er ikke overraskende at også iPhone 6 spås å selge bra blant konsumentene som foretrekker Apple og iOS, forklarer hun.
Persson frykter ikke konkurransen fra Apple.
- Riktignok bytter flere og flere forbrukere mellom ulike operativsystemer, men fortsatt konkurrerer vi primært på Android-markedet. I våre øyne endres derfor ikke konkurransen etter lanseringen av iPhone 6.
Slank nyhet
Produktsjefen påpeker at Apple med sin siste mobil nå konkurrerer i et nytt segment, såkalt «store mobiler».
- Vi i LG har lansert modeller i dette segmentet i flere år. For oss har det vært viktig å øke størrelsen uten at brukervennligheten endres. Her har vi en stor fordel i forhold til våre konkurrenter, hevder hun og illustrerer med et størrelseseksempel.
LGs nye G3 og Apples iPhone 6 Plus har begge en skjerm på 5,5 tommer, men G3 er 1,18cm kortare i høyden og 3,2mm smalere i bredden.
Det er en stor forskjell, mener Persson.
- En av våre styrker er at vi har lyktes i å gjøre rammen rundt skjermen veldig smal.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.