Etter årets første kvartal hadde Norges nest største mobiloperatør tapt rundt 50.000 kunder på 12 måneder, og var dermed under halvparten så store som sin største konkurrent, Telenor.

Men i andre kvartal ble trenden snudd.

- Vi har hatt en bra kundevekst i kvartalet, opp 15.000. Ellers har det vært et litt spesielt kvartal med oppkjøp av Tele2, sier administrerende direktør August Baumann.

Nesten likeverdige

Netcom hadde 23 prosents markedsandel ved forrige måling fra Post-og teletilsynet, mot Telenors 52 prosent. Men i overgangen til juli ble det klart at NetCom kjøper Tele2 Norge , og dermed skal 1,1 millioner nye kunder over i Netcoms nett. Det gir en samlet markedsandel rundt 41 prosent.

- Vi har 1.605.000 kunder, inkludert Chess. Til sammen får vi omtrent 2,7 millioner kunder, sier Baumann.

Han forteller at de søker konkurransemyndighetene om godkjenning av avtalen i disse dager, og regner med en avklaring senest i første kvartal 2015.

Netcoms 2. kvartal

Beløper i millioner svenske kroner, og antall abonnenter

* Opp 15.000 fra 1. kvartal 2014

Skjebnesvanger auksjon

Oppkjøpet ble muliggjort av en stor auksjon av mobillisenser, som ble avgjort i desember 2013. Auksjonen var lukket, og da resultatet kom, viste det seg at Tele2 hadde tapt. Lisensene gikk til Telenor, Netcom og Ice. Dermed snudde Tele2 fra å love aggressiv utbygging til å signalisere at de ville selge seg ut av Norge.

- Føler du deg som vinneren av den auksjonen nå?

- Det skal ikke kommentere det tror jeg, sier Baumann, som ellers er enig i at Netcom neppe hadde vært på vei mot 2,7 millioner kunder uten det utfallet.  

Baumann er opptatt av å understreke at Telenor uansett er den dominerende aktøren i det norske markedet.

- Har dere ambisjoner om å komme enda nærmere Telenor?

- Først skal vi få kjøpet godkjent av konkurransemyndighetene, sier Baumann.

Han argumenterer for at oppkjøpet er nødvendig for å få en konkurrent til Telenor med stor nok slagkraft.

- Dette kommer til å gagne konkurransen. Jeg garanterer, sier han.

Fra tre til to?

Inntil oppkjøpet hadde Norge tre store aktører med eget mobilnett. Nå er det på vei mot to. Men auksjonen som slo Tele2 ut av det norske markedet som selvstendig aktør, åpnet samtidig for en ny aktør. Ice, som hittil kun har drevet med mobilt bredbånd, Ukjent selskap slo ut Tele2: Norge kan ha fått et nytt mobilselskap .

- Det er en tredje mobilaktør på markedet gjennom Ice, som har indikert fulle ambisjoner om å bygge et nytt mobilnett, og vist muskler ved å være mest aggressive på pris i lisensauksjonen, sier Baumann.

Et alternativ til utbygging kan imidlertid være å selge frekvensene, og analytiker Espen Torgersen i Carnegie er ikke helt overbevist om at vi får et tredje mobilnett.

- Jeg har stilt spørsmål rundt deres utbyggingsplaner ved flere anledninger, og gjør det fremdeles. De sier jo at de skal bygge og har hentet et obligasjonslån, så alt tyder på at de har tenkt til å gjøre det. Men det mest interessante er hva slags type satsing det blir, sier han.

Han påpeker at en lang rekke aktører har skaffet seg mobillisenser i Norge opp gjennom årene, uten at det har blitt mange mobilnett av det.

- Ice har en satsing i dag, og de kan bygge videre på den satsingen når de får flere frekvenser. Men å gå fra dette til en fullverdig nettverksoperatør med kampanjer på Elkjøp, er litt av et løft, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.