Mobilbetaling har tatt Norge med storm det siste året. Først kom mobil vennebetaling, og på årets nasjonaldag var plutselig is og pølser til salgs for mobilpenger «over alt» – bare to måneder etter at DNB og Vipps åpnet for betaling til foreninger og lag. Nå håper Danske Bank på en liknende eksplosjonsartet vekst i norske nettbutikker.
- Vi starter med fem butikker, men har ambisjoner om at MobilePay skal være i over tusen norske nettbutikker i løpet av året, sier Knut Anders Wangen, leder for MobilePay i Danske Bank i Norge.
Han mener nettbutikkbetalingen blir enklere med mobil, og demonstrerer hvordan man betaler på 1-2-3. Først identifiserer man seg med mobilnummeret i nettbutikken, så logger han inn på betalingsappen med fingeravtrykk og avslutter med et fingersveip som godkjenner betalingen.
Les også: Mobilen tar over is-og pølsebetaling
Viktig lansering
MobilePay startet som en vennebetalingstjenste i Danmark for tre år siden, og har blitt en enorm suksess, med tre millioner aktive brukere der. Men i Norge kom DNB dem i forkjøpet, da de for et knapt år siden lanserte Vipps. Danske Bank lanserte etter DNB i Norge, og mens Vipps er lastet ned 1,9 millioner ganger har Mobile Pay så langt en kvart million nedlastinger. Også Mcash, som for noen måneder siden ble kjøpt opp av Sparebank1, er større enn MobilePay. De og opplever enorm vekst.
- Vi har mer enn doblet alle våre måletall siden relanseringen i februar, sier Elisabeth Haug, administrerende direktør i SpareBank 1 Mobilbetaling, som forteller at de har 300.000 aktive brukere.
Nå ser Danske Bank en mulighet til å øke.
- Denne lanseringen er åpenbart svært viktig. Vi har jobbet i kulissene med å få på plass stadig nye bruksområder, mens det har vært oppmerksomhet rundt andre konkurrenter, sier Wangen.
Denne uken bøkte antallet fysiske butikker man kan bruke MobilePay i doblet til 1200, da også 7-Eleven og Narvesen kom i gang. I tillegg skal man snart kunne betale for kollektivreiser i Ruters app med systemet.
Her kan du betale med mobilen
Mobilbetaling har gått fra få til svært mange brukere det siste året - og kan stadig brukes på flere steder:
Venter DNB
Wangen sier banken kan utvide tjenestetilbudet raskt og billig fordi dette allerede er utviklet og prøvd ut i det danske markedet. Men han regner med at DNB vil svare.
Kommunikasjonsdirektør Even Westerveld i DNB bekrefter at de også kommer med nettbetalinger snart, og jobber med betaling i andres apper - blant annet billetter til tog og buss gjennom NSB og Ruter.
- Her vil det stadig dukke opp nye samarbeidspartnere, og løsningene vil komme i markedet så snart de er ferdig utviklet og testet, sier han.
Han påpeker at de har 1,9 millioner nedlastinger og 1,4 millioner aktive brukere etter bare ett år i drift.
- Dette er helt utrolig sterke tall. Volumet øker jo dag for dag ettersom det stadig blir flere vippsere, sier han.
Venter gigant-konkurrenter
DNB har et har altså et klart forsprang i Norge.
- Er det mulig å ta igjen forspranget til DNB og Vipps?
- Jeg tror helt klart det er åpning for flere mobilbetalingstilbydere, sier Wangen.
Han mener mobilbetaling ikke er et «vinneren-tar-alt spill» der kampen avgjøres en gang for alle, som da VHS-videoformatet danket ut Betamax. Det krever ikke så mye for kundene å bytte app, og det kan komme omkamper der de hardeste utfordrerne er globale aktører. Det er Haug i Sparebank1 helt enig i.
- Dette handler ikke om å slå DNB, men å lage gode økosystemer. Jeg ligger mer våken og tenker hva Apple og Facebooks Messenger gjør, sier Haug, som påpeker at disse aktørene har flere hundre millioner brukere.
Wangen påpeker at et nytt regelverk er på vei inn via EU, som gir andre aktører tilgang til bankenes kontoer. Det vil endre konkurranebildet, og høyt volum vil være svært viktig, mener han. Danske Banks løsning er allerede lansert i Danmark, Norge og Finland.
- Kommer dere til å satse i flere land når de nye reglene kommer?
- Dette er både en trussel og en mulighet, det kommer helt klart an på hvor offensiv man er, sier han.
Les også: Mobilen tar over is-og pølsebetaling
Ny episode av DNs podkast:
Vil én avgift snu opp ned på norsk flytrafikk til utlandet? Kan Martin Kolbergs engasjement dra ned prisen på Telenor og andre statseide selskaper? Og bør laksefesten på børsen bety mer oppdrett i norske fjorder?
- Anbefalt av DNtv:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.