- Ved Drammen og et par steder i Vestfold, sier Bård Hokksrud. 

- I en sving rett nedenfor Holmenkollen restaurant faller jeg ut åtte av ti ganger på vei til jobb, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen.

- Like ved Gardermoen, sier Carl I. Hagen.

- I mitt nett? spør Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

- Nei, Netcom, svarer Hagen.

Roadtrip

Amundsen møter de tre FrP’ene på Skedsmokorset, og skal ha med Solvik Olsen i bilen til Hamar. Ministeren har nettopp startet sin planlagte to uker lange sommerferd langs E6 på vei mot Kirkenes. Det uttalte målet er å teste veinettet, få faglige innspill og få « snakket med mange mennesker langs strekningen».  På turen skal veiforhold sjekkes og lokale møtes. Det blir raskt klart at Amundsen og Solvik Olsen har noe felles – de har ansvaret for hvert sitt nett, henholdsvis vei og mobil. Og alle ser til dem når de håper på tetting av huller, eller større bredere fartsårer. Engasjementet  er stort.

- Jeg får daglig henvendelser fra ordførere som ber meg fikse noe, sier Amundsen.

Bedre nett - flere klager

Investeringene i telebransjen passerte i fjor ti milliarder kroner, og ifølge Amundsen pløyer Telenor alene ned en halv million kroner i timen i snitt – hele døgnet, hele året. Dekning og hastighet har blitt mye bedre, men folk klager stadig oftere, fordi mobilnettet har blitt viktigere.

Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen drar på langtur, og sitter selv bak rattet i en «tysk panservogn».
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen drar på langtur, og sitter selv bak rattet i en «tysk panservogn». (Foto: GORM K GAARE)

- Engasjementet er stort. Det har blitt en så integrert del av folks hverdag, og handler om arbeidsdagen til mange. Stadig flere får lov til å regne pendelertiden på tog som del av arbeidstiden fordi de er på nett, sier Solvik Olsen.

Ved ankomst Åkersvika utenfor Hamar er det likevel ingen tvil om hva som engasjerer mest av vei og mobilnett, to områder som begge ligger under Solvik Olsens departement.

Solvik Olsen får servert «tofeltskake», i et uttalt håp om at tofeltsveien i området skal bli spist, og erstattet av fire felter. Solvik Olsen forteller at de har gitt klar beskjed om at dette må løses, og at de jobber for et fond som skal gjøre veibygging til en mer langsiktig affære. Men veiønskene hagler, og det vil de trolig fortsette å gjøre, på hele ferden mot det høye nord.

Tofelts veikake ble servert før Hamar, med ønske om at den skulle forsvinne.
Tofelts veikake ble servert før Hamar, med ønske om at den skulle forsvinne. (Foto: GORM K GAARE)
 

900 mil på fire uker

Solvik Olsen skal på to uker kjøre hele veien til Kirkenes, en strekning på nær 2500 kilometer.  Det er en imponerende lang tur, så lenge man sammenligner med hvem som helst annen enn nettopp Amundsen. Dekningsdirektøren kjører nemlig land og utland rundt med en spesialtilpasset  bil, og registrerer alt av ytelse fra eget og konkurrentenes  nett.

- Jeg fikk bilen for fire uker siden, og har kjørt 8972 milometer så langt, sier Amundsen, som mener han kan huske posisjonen til 6-7.000 av Telenors basestasjoner, fra Agder til Finmark.

 Derfor vet han også hvorfor Solvik Olsen har et hull på vei til jobb, i overgangen mellom to sendere.

- Problemet er at du har fri sikt til hele Oslo der, og hvis du setter opp en ny sender risikerer du å skyte ned mot byen, og ødelegge dekningen der, sier han.

Problemet blir ikke mindre av at Holmenkollen er et svært så velstående strøk, der alle vil ha dekning, men ingen vil ha antenner i nabolaget, forteller Amundsen.

 

Tre Iphoner står alltid på for å teste Telenor, Tele2 og Netcom. I tillegg har Amundsen et par andre mobiler på konstant.
Tre Iphoner står alltid på for å teste Telenor, Tele2 og Netcom. I tillegg har Amundsen et par andre mobiler på konstant. (Foto: GORM K GAARE)

Bilfremtid

Solvik Olsen har mange spørsmål om nett til Amundsen, men han vender flere ganger tilbake til bil.

- Ser noen år frem i tid blir det mer og mer trafikkinfo når du kjører. Du kan få autmatisk varsel så du kan bremse ned når det er skjedd en ulykke, begynne å bremse ned. Da må man ha godt nett, sier han.

Han har også forventninger til selvstyrende biler som de Google lager. Solvik Olsen kal på en messe om dette i USA i september, og regner med at det snart kan dukke opp en søknad om å få kjøre slikt på norske veier. 

En mulig grunn til Solvik Olsens mobilhull er dessuten at han kjører regjeringsbil med sotede vinduer, som blokkerer signalet. Amundsen foreslår å legge en ekstra antenne på taket. Dette vil Solvik Olsen gjerne prøve, helst i nye amerikanske biler, som han er så glad i.

- Foreløpig har vi bare tyske panservogner, men jeg har lagt igjen Cadilacbrosjyrer på pauserommet til biltjenesten, sier han.

- Vi må klare å dekke dette uten å bytte bil, sier Amundsen, til latter.

Boksene under bagasjerommet gir kontinuerlig testing av alle mobilnettene i Norge, samt scanning for bruk av 4G og en boks som gir vanlig stømkontakter inne i bilen.
Boksene under bagasjerommet gir kontinuerlig testing av alle mobilnettene i Norge, samt scanning for bruk av 4G og en boks som gir vanlig stømkontakter inne i bilen. (Foto: GORM K GAARE)

Det er nye krav til nettene nå, og presentasjonen på Amundsens Ipad viser hvordan Telenor satte opp 4G-dekning i områdene med veiearbeid og mye kø nord for Minnesund. Forsøk med 3G holdt overhodet ikke når bilkøer fulle av mobiler og nettbrett bygget seg opp.
Det er nye krav til nettene nå, og presentasjonen på Amundsens Ipad viser hvordan Telenor satte opp 4G-dekning i områdene med veiearbeid og mye kø nord for Minnesund. Forsøk med 3G holdt overhodet ikke når bilkøer fulle av mobiler og nettbrett bygget seg opp. (Foto: GORM K GAARE)

 

Les også: Solgte dataspillsamling for 4,5 millioner kroner

Feil valg kan doble mobilregningen  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.