- Alle tror jo, at når man bygger en rigg så er det de som kommer til å få kontrakten - og at det er alle andre som kommer til å lide.

Rod Hutton er rigganalytiker i det anerkjente analysehuset ODS-Petrodata, og er på Norges-besøk i anledning NorShipping-uken i Oslo.

Det er en kraftig riggboom under oppseiling, og riggselskapene kappes om å lande flest mulig byggekontrakter. I 2015 er det foreløpig 26 ledige dypvannsrigger som trenger kontrakt, og det kan bli enda flere ledige rigger i årene som kommer, frykter den erfarne analytikeren.

Har satt igang racet
Han tror at store spillere, som John Fredriksen og Seadrill, bidrar til å presse opp den generelle aktiviteten i markedet – gjennom den massive bestillingen av nybygg. Seadrill har per i dag 11 rigger under bygging.

- Fredriksen har utmerket seg som en av de mest aktive kontrahererne. De andre selskapene ønsker ikke å bli forbikjørt, så det blir et race. All bestillingen er basert på frykten for dette, sier Hutton til DN.no.

- Risikerer man ikke da å ende opp som tank- og tørrlastmarkedet, med stor overkapasitet?

- Jo, absolutt. Men, igjen, riggselskapene tror alltid at det ikke vil skje med dem - så da fortsetter de bare å bestille. De ser ikke på det større bildet.

Kan mangle kontrakter
Finansdirektør Esa Ikaheimonen i Seadrill legger ikke skjul på at man kan komme til å få en kannibalisering av markedet.

- Dersom det blir bestilt veldig mange flere enheter kan man komme i en situasjon der noen selskaper ikke får kontrakter, sier han til DN.no.

Han tror likevel at det er lite sannsynlig at det kommer til å skje med Seadril.

- Jeg tror at vi vil være en av spillerne som får kontrakter, fordi vi kan tilby kundene våre litt mer, med både tenderrigger, jackups og semirigger.

- Han er veldig viktig
Hutton i ODS Petrodata peker på at relasjonsbygging kommer til å bli stadig viktigere når riggselskapene skal forhandle frem kontrakter.

- Hvor viktig er det å ha John Fredriksen som største aksjonær når dere forhandler kontrakter?

- Kontaktene hans er veldig viktige når vi forhandler kontrakter med både kunder og verft. Han er veldig viktig, sier Ikaheimonen, og legger til:

- Men det som var én manns drøm for seks til syv år siden, har nå blitt en global spiller.

Det er så åpenbart
Nordea-analytiker Ingolf Gillesdal frykter, i likhet med Hutton, at riggselskapene skal bli for ivrige med riggbestillingene sine.

 

- Det kommer til å bli en tøff konkurranse, og erf#229 og totalpakke kommer til å bli stadig viktigere. De store spillerne kommer til å ha en fordel, og kommer til å oppnå de høyeste ratene. Men man vil alltid få en kontrakt dersom man har nytt utstyr, men spørsmålet blir jo selvsagt hvilken pris man greier å oppnå.

- Så dersom man setter Sevan Drilling opp mot Seadrill, hvem vinner?

- Det blir så åpenbart at det ikke er vits i å kommentere, sier han.

Det fundamentale på plass
Lillebror Sevan Drilling har imidlertid selvtilitt, og stor fremtidstro:

- Vi ser et sterkt marked fremover, og ser man bakover de siste fem årene ser man at alle nybyggene har blitt absorbert på tross av finanskrise og Macondo-ulykken, sier finansdirektør Oskar Mykland, og legger til:

- Det er fundamentale forhold som driver dette markedet nå.

Les også:
Sevan Marine i brudd med lånebetingelsene
- Likvidering av selskapet vil alltid være et alternativ
- Sevan er ikke billig

Varsler massiv vekst
Heller ikke Aker Drilling lar seg skremme av analytikernes frykt for overkontrahering. Selskapet har to rigger under bygging og to rigger på kontrakt. På sikt ønsker toppsjef Geir Atle Sjøberg å mer enn doble antall enheter i selskapet.

 

- Vi ser etter kunder som ønsker høyspesifikasjonsenheter. Jeg tror at vinnerne vil være dem som har det rette utstyret for jobben, sier Sjøberg, og fortsetter:

- Jeg tror at de gode kontraktene vi har her i Norge, kombinert med det vi ser på ultradypvann nå, så er timingen god. Vi skal bli et ti-riggselskap innen fem til seks år.

Les også:

Rigg-rushet fortsetter

- Ingen er flinkere enn John Fredriksen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.