- Dette er en fryktelig trist dag! Vi er ikke vant til å meddele kjipe, dårlige nyheter til våre ansatte.
Simen Staalnacke sitter gravalvorlig på Kunstnernes Hus i Oslo. For noen timer siden har motegründeren informert selskapets 431 ansatte om de tøffe kostnadskuttene som skal iverksettes. Totalt skal 20 årsverk i bedriften kuttes. Nedbemanningen skal foregå innen design, produksjon, logistikk og markedsføring. Totalt skal bedriften kutte 35-40 millioner kroner det neste året
- Moods of Norway har gått fra å være en baby til å bli en tenåring. Vi trodde vi skulle få en snill konfirmant, det viser seg at vi har fått en opprørsk rebell med voksesmerter, sier Staalnacke.
Toppsjefen må gå
DN har tidligere skrevet at klesprodusenten ruster opp for å vinne konkurransen på det utenlandske markedet. Det er blitt investert i it-systemer, og nettbutikken er tilpasset land med ulik valuta. I tillegg til å satse i Kina, har sikring av distribusjon mot Storbritannia og Italia vært viktige prosesser.
De siste dagene har Moods of Norway utviklet en ny strategi for merkevaren. De internasjonale vekstplanene i Europa er lagt på is, og selskapets amerikanske toppsjef George Santacroce går av som konsernsjef fra nyttår, etter bare fire måneder i sjefsstolen.
- Santacroce hadde fått i oppgave å gjøre Moods of Norway til et globalt motemerke, men tidene har forandret seg. Motebransjen er brutal. Det internasjonale markedet er preget av mange sterke aktører, og konkurransen er knallhard. Vi har rett og slett ikke penger til å finansiere en stor utenlandsetablering for øyeblikket, sier en av gründerne i selskapet, Jan Egil Flo.
Stenger New York-butikk
Santacroce har lang fartstid i den internasjonale motebransjen og har tidligere blant annet rullet ut varemerket Tommy Hilfiger på det amerikanske markedet. Han skal i en overgangsfase konsentrere seg om den amerikanske delen av virksomheten. Mens driften til butikken i LA skal opprettholdes, stenger butikken i New York dørene.
Butikken på 400 kvadratmeter ble åpnet med en stor parykkfest under New York Fashion Week i 2012. Santacroce blir erstattet av Jan Egil Flo. Han har jobbet som økonomisjef og retail-sjef i selskapet.
- Hva er det som har gått galt?
- Organisasjonen er blitt for stor og kostnadskrevende. Vi er nødt til å sikre oss større fleksibilitet til å manøvre oss i takt med det generelle motebildet. I en tid der trendene kopieres sekunder etter at de har forlatt catwalken nytter det ikke å henge etter, sier Flo
- Ble dere stormannsgale?
- Det er lett å være etterpåklok. Moods har hatt fantastiske resultater i mange år, og bedriften har gått med solide overskudd. Da vi besluttet å åpne butikk i New York burde vi kanskje valgt et lokale som var på 100 kvadratmeter og ikke 400 kvadratmeter, sier Flo.
Moods of Norway hadde i 2013 en omsetning på 343,9 millioner kroner og satt igjen med et overskudd på 19,4 millioner kroner. I 2014 vil omsetningen ende et sted mellom 325 og 330 millioner kroner, ifølge Flo. Han utelukker ikke at selskapets drift for første gang på 12 år vil gå med underskudd
- 2014 kan ende med røde tall, det er julehandelen som avgjør hvor stort underskuddet blir. Slik situasjonen er nå risikerer vi å gå med et underskudd i størrelsesorden én til fem millioner kroner, sier han.
- Hvordan skal du få Moods of Norway på rett kjøl?
- Vi kommer til å konsentrere oss om å drive egne butikker fremover. I dag finnes Moods of Norway i nærmere 500 butikker i Norge. Vi kommer til å kutte mesteparten av distribusjonen utenfor vår egen butikkdrift i 2016, sier han.
- Dette har sammenheng med at vi mener vi kommuniserer merkevaren best gjennom vårt eget Moods-univers. Vi vil også satse på netthandel.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.