– Grunnen til at vi lykkes står der, sier brilledesigner og gründer av Kaibosh, Helge Flo, som nylig har åpnet én butikk i Århus og to nye butikker i København.
Han peker på en lang, dansk mann med litt spesielle briller og caps. Jesper Jeppesen er dansk optiker og daglig leder for det norske firmaet.
– Uten Jespers kontakter, og den gode lokale forankringen vi har fått i Danmark, hadde det vært mye vanskeligere å lykkes, mener Flo, som også har to butikker i Norge.
Helt greit å være svensk
I flere år jobbet Flo og kona Michelle Rowley for andre moteprodusenter. Blant annet laget de solbriller for det danske motemerket Bruuns Bazaar og den svenske jeansgiganten Cheap Monday. For tre år siden bestemte de seg for å satse for seg selv og grunnla Kaibosh. Formelen er den samme overalt: brillene tegnes i Norge og produseres i Kina og kommer med kun tre forskjellige prislapper, avhengig av styrkekategorien du tilhører.
Eksterne investorer, samt inntekter fra den første danske butikken de åpnet, skal finansiere Danmarks-offensiven.
– Vi prøver å være mer danske enn norske i Danmark og markedsfører oss ikke som norske. Det er helt bevisst, sier Flo og legger til med et smil:
– I Sverige var det en journalist som skrev vi var svenske. Det er helt greit for oss. Vi tror det er viktig å blande oss med de lokale.
De vanskelige danskene
Danmark har tradisjonelt vært et vanskelig marked for norsk moteindustri, selv om det er det nest største eksportmarkedet etter Sverige. Nå mener både Norwegian Fashion Hub (NFH), som er en næringsklynge for rundt 30 norske motedesignere, og deres støttespillere i Innovasjon Norge at trenden snur.
Statistisk sentralbyrås tall for norsk kleseksport viser at det fra 2014 til 2015 var en økning i det danske markedet. Ifjor eksporterte norske klesprodusenter klær for rundt 80 millioner kroner til Danmark, mens det året før ble eksportert for 76 millioner kroner.
– De fleste av våre medlemmer vokser mer på eksportmarkedet nå, enn på hjemmemarkedet. Det er helt nytt for oss. I Danmark skjer det en klar positiv bevegelse, sier Linda Refvik, leder for NFH.
Hun trekker frem aktører som sko- og kalosjeprodusenten Swims, barneklesdesigner Mole, Norwegian Rain og klær- og smykkedesigner Tom Wood, i tillegg til Kaibosh. Refvik tror det handler om voksende selvtillit og økt businessforståelse blant norske moteskapere.
– Danskene har sin egen design, og det siste de trenger er norske kopier. Jeg tror norske designere begynner å tro mer på seg selv og egne ideer, som kanskje er preget av at de er norske og har oppvokst i skandinavisk vær og natur. Kanskje er vi også blitt litt bedre ved forhandlingsbordet, der har danskene vært proffe lenge, sier hun.
Kaibosh har økt eksportandelen sin 76 prosent det siste året.
– Deres idé om å samarbeide med lokale aktører tror jeg er veldig smart.
– Kaibosh sier de lar være å fronte at de er norske, er det lurt?
– Det vet jeg ikke. Men blant unge designere tror jeg ikke det er så viktig om man er norsk eller noe annet. Mange er utdannet ute og flere satser like gjerne internasjonalt som hjemme, sier Refvik.
Annen etasje
Flo mener det også handler om å se markedet på en helt annen måte.
– Den tradisjonelle metoden er å ta hele Norge først, for så å gå internasjonalt. Men det betyr jo at du skal lykkes like godt på Gol som i Oslo. Vi tenker heller målgruppe. Når vi er nådd ut til målgruppen i Norge, ser vi oss om etter passende sted i København. Hvis vi skal slå oss ned i Tyskland må vi finne ut hvilket gatehjørne i Berlin som passer vår profil, så kan vi lete etter lokaler der. Ikke helt andre steder i Berlin, sier Flo.
Dyre husleier i butikkområder der alle ønsker å være synlige, har de løst på følgende måte: Kontoret til daglig leder Jesper Jeppesen på Strøget i København er blitt til butikk.
– Vi satser på annen etasje, der det normalt er kontorer, i stedet for å etablere en butikk på gateplan. Det gir en helt annen husleie, forteller Jeppesen, som har bakgrunn fra store kjeder som Sats og Synsam.
Etter et par år som leder av et norsk motemerke og mange turer til Norge, mener han det er lite i veien med det norsk design. Likevel kan han godt forstå hvorfor de sliter med å etablere seg i det danske markedet.
– Det kommersielle talentet er ikke like stort som det kreative, sier han.
Selskapet Flo as, som står bak den norske delen av Kaibosh hadde en omsetning på 27,6 millioner kroner ifjor, og hadde et underskudd før skatt på 1,3 millioner kroner. Kaibosh sto for 6,6 millioner kroner av omsetningen i det norske selskapet, mot 2,5 millioner i 2014. Forventet Kaibosh-omsetning i år er 21,5 millioner kroner. Regnskapstallene for den danske delen av virksomheten er ikke offentlig, og ledelsen ønsker ikke å oppgi dette.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.