Med elbil-produsenten Tesla som forbilde vil gründeren kle finansfolk næringslivsledere og beslutningstagere i bærekraftig design.
-Tesla er en aktør som gjennom innovasjon og god design har endret forbrukernes syn på el-bil. Vi vil få til den samme holdningsendringen i motebransjen. Klesindustrien er i likhet med bilindustrien en skitten bransje. Målsetningen med prosjektet er å forandre den, sier Fosstvedt.
Hun mener det bør være like naturlig for norske luksusforbrukere å kle seg i bærekraftig design som å kjøre den eksklusive el-bilen.
Vil kle skjortefolket
Dame og herrekolleksjonen til AoE består av totalt 30 plagg som er designet av åtte norske designere. Kolleksjonen består av klassiske plagg i naturlige og bærekraftige materialer som økologisk bomull, resirkulert ull, tencel og kasjmir. Plaggene finnes i ti butikker i Norge, og flere av skjortemodellene er allerede utsolgt.
-Målgruppen er de typiske beslutningstagerne som går i skjorte hver dag. Finansfolk, næringslivsledere økonomer, arkitekter, ingeniører og folk som er godt opplyste, leser nyheter og har et verdisett på bakgrunn av kunnskapen de tilegner seg, sier Fosstvedt
Hun vil at klesmerket skal ha en like transparent forretningsmodell som Tesla.
-Tesla har delt alle sine patenter, vi ønsker å gjøre det samme både med fabrikkkontakter, bomullsleverandører og design, sier Fosstvedt
Grønn bølge
AoE er ikke det eneste norske klesmerket som vil lage etiske og bærekraftige produkter basert på lokale håndtverkstradisjoner. Designere bak varemerker som Nina Skarra, Sølv, Leila Hafzi, With & Wessel, Schermann Ringdal, Raske rever og Black Rat har med god hjelp fra sauebønder, spinnerier og fabrikker begynt å produsere klær tuftet på bærekraftige verdier. Utfordringen er at produksjonen ofte er dyr, vanskelig og tidkrevende. Gisle Mariani Mardal, leder for Norwegian Fashion Institute (NFI), jobber for å fremme norske designere på den internasjonale arenaen. Han mener det kan være et konkurransefortrinn at produktene har lokal forankring.
- I en tid der trendene kopieres sekunder etter de har forlatt catwalken, er det blitt viktigere at merkevaren har lokal forankring, sier han.
- Men går det an å tjene penger på bærekraftig design?
- Bærekraftig tekstilproduksjon er kostnadskrevende, og det er vanskelig å konkurerre på pris. Man er avhengig av folk er villige til å betale mer for at varene er mer etisk fremstilt.
AoE har alliert seg med aktører som Fairtrade og Svanemerket, og er i dialog om pilotprosjekter med begge sertifiseringene. Klesmerket har også fått 400.000 kroner i pengestøtte av Innovasjon Norge for å etablere seg på markedet. For tiden viser Anita Krohn Traaseth et av klesplaggene på forsiden av magasinet Henne. Klesmerket har hittil klart å alliere seg med fire partnere, deriblant den kjente komikeren Truls Svendsen.
- Det har vært utfordrende å finne de riktige investorene . I Norge er det få personer som ser vekstpotensialet i norsk mote. Vi vil alliere oss med aktører som tenke langsiktig og holistisk. De må forstå muligheten ved å bruke klær som et verktøy til påvirke tanke og verdisett, samtidig skape en bærekraftig forretningsmodell, sier Fosstvedt
Hedrer Eva Joly
Merket Age of Enlightment referer til Opplysningstiden på 1700-tallet. I damekolleksjonen er plaggene kalt opp etter opinionsledere som Mary Wollstonecraft, Simone de Beauvoir, Eva Joly, Fredrikke Qvam, Marie Curie, Lucy Smith og Sidsel Wold.
- Vi har kalt plaggene etter sterke kvinner som har kjempet for kvinners rett til lik politisk og økonomisk makt som mannen, sier Fosstvedt.
I herrekolleksjonen er aktører som Charles Darwin, Immanuel Kant, John Locke, Elon Musk, Mads Gilbert, Hans Rosling og Christopher Hitchens fått plagg oppklart etter seg.
Gründeren har alliert seg med aktører som Fairtrade og Svanemerket, og er i dialog om pilotprosjekter med begge sertifiseringene.
- Klesbarsnjen er en skitten bransje. I over 20 år har folk hatt et enormt forbruk av billige klær som har fylt opp søppeldyngene. Det må endre, sier Sara Fosstvedt.
Les også:
Dette kjennetegner bedriftene som overlever
Vil selge norsk mote til Europa
-Ingen grenser for hvor langt vi kan nå (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.