Ett år etter at Oslo Fashion Week stengte dørene på grunn av manglende oppslutning og finansiering, etableres en ny motearena i hovedstaden. Arrangementet Oslo Runway arrangeres av pr-byrået This is pr med faglig støtte fra bransjeorganisasjonen Norwegian Fashion Institute (NFI).

– Norsk motebransje er i sterk vekst, men designerne mangler profesjonelle arenaer hvor de kan bygge opp merkevaren sin, sier Gisle Mardal, leder for NFI.

Sponsoravtale

Arrangementet finansieres av sponsormidler fra kosmetikk­selskapet L’Oréal og holdes 17. mars på Norsk Design- og Arkitektursenter (Doga) i Oslo. Oslo Runway skal avslutte konferansen Needlework & Technology i regi av Norwegian Fashion Hub, som er finansiert av Innovasjon Norge. Designere som skal vise kolleksjonene sine i første omgang er Epilogue by Eva Emanuelsen, Johnny Love og Veronica B. Vallenes.

Ifølge Gisle Mardal i Norwegian Fashion Institute er nåløyet trangere enn tidligere. Den nye arenaen skal ikke være et springbrett for norske talenter.

– Vi vil satse på norske designere som allerede er godt etablert på det norske markedet, sier han.

Dører i kulissene

Tidligere har modellbyråer arrangert moteuker her til lands. Under moteuken Stockholm Fashion Week by Berns holder det skandinaviske pr-byrået Patriksson i trådene, noe som har sikret bred presseomtale, også internasjonalt.

– Vi har et stort nettverk med journalister og bloggere og jobber kontinuerlig med å skape blest om designere på markedet, sier Oslo Runway-initiativtager Ditte Kristensen i This is pr.

Ikke bra nok

– Tidligere moteuker har skapt mye kjendisomtale, uten at dekningen har gitt designere et kommersielt løft. Hvordan skal dere lykkes bedre?

– Den overdrevne kjendisrapporteringen kan kanskje forklares med at det har vært lite å skrive om fra catwalken. Enkelte av kolleksjonene har rett og slett ikke vært bra nok. Heldigvis har bransjen utviklet seg, og en ny generasjon designere har vokst frem med en mer kommersiell tilnærming til faget. Arenaen skal først og fremst fungere som et bindeledd mellom designerne, pressen og innkjøperne, sier Kristensen, som sier at innkjøpere og presse er den viktigste målgruppen.

Motevisningene under Oslo Runway skal foregå i arbeidstiden slik det er tradisjon for under moteukene i Danmark og Sverige.

Pål Vasbotten, tidligere leder for Oslo Fashion Week, har trukket seg fra motebransjen og ønsker ikke kommentere Oslo Runway overfor DN.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.