- Det er et tomrom i markedet for yttertøy til kvinner. Det mangler ikke på fine jakker i butikkene, men mange fungerer ikke i et tøft klima. Derfor ender mange
med å ta på seg sportsjakker, sier designer og motegründer John Vinnem.For snart ti år siden begynte han å irritere seg fargesprakende turjakker med refleksmerker som dominerte gatebildet.
I dag selger han høytekniske designjakker med skarpe snitt til 150 frittstående butikker internasjonalt gjennom merkevaren JohnnyLove. I høst utvides sortimentet med en ny kvinnekolleksjon som for første gang vises under motearrangementet Oslo Runway tirsdag.
- Vi har hele distribusjonssystemet klart, og vi føler at tiden er inne. Motivasjonen er å utvikle et produkt som forener moderne design med gode tekniske løsninger. Doble glidelåser og høye krager er særegenheter som gjør jakkene svært brukervennlige i en klimautsatt hverdag, sier Vinnem.
Stjerneallianse
Den trønderbaserte motebedriften har siden 2009 hatt musikkprodusenten Mikkel Eriksen i det USA-baserte selskapet Stargate på eiersiden.
Sammen med Tor Erik Hermansen produserer Eriksen låter til noen av verdens mest kjente artister. De norske hitmakerne er ifølge VG i gang med å produsere det kommende albumet til Coldplay. Selskapet kan vise til 10 nummer en hits på listen Billboard Hot 100, og har artister som Rihanna, Beyoncé og Katy Perry på kundelisten.
Motesamarbeidet startet med at Eriksen likte klær han fant i JohnnyLove-butikken i Trondheim.
-Jeg fikk en vanvittig respons på plaggene uansett hvor jeg dro og hvem jeg snakket med. Både jeg om min kone Hege Fossum skjønte fort at Johnny Love hadde en helt spesiell appell og at det var mye potensiale i merket, sier Eriksen til DN.
I 2009 la ekteparet tre millioner kroner på bordet og kjøpte 40 prosent av moteselskapet. Alliansen har drysset stjernestøv over merkevaren på det internasjonale markedet, blant annet gjennom den verdenskjente rapperen Jay-Z som har kastet glans over lanseringer i utlandet.
Utvider
Neste sommer utvides kvinnesortimentet med kjoler, skjørt, skjorter, strikk og bukser.
- Vi har store forventninger til damekolleksjonen, spesielt yttertøyet. Markedet mangler estetisk fint yttertøy som samtidig er varmt og tåler alt slags vær. Responsen så langt har vært fantastisk så vi gleder oss til å få denne kolleksjonen ut i verden, sier Eriksen
Eriksen mener motebransjen og musikkbransjen har likhetstrekk:
- Det som er viktig i både musikk og motebransjen er at produktet har karakter og gir deg en spesiell følelse. Jeg tror JohnnyLove lykkes på grunn av at merkevaren skiller seg ut, har et unikt uttrykk, samtidig som det er høy kvalitet og funksjonelt. Man kan gå med klærne på jobb, for deretter å gå rett ut i en middag eller fest. Jeg tror også at blandingen av tekniske stoffer og ren skandinavisk stil appellerer i utlandet.
Store i Tyskland
Det trønderske klesmerket er noe så sjeldent som en norsk eksport-suksess innen mote: Salgsinntektene til selskapet endte i 2014 på 19,5 millioner kroner, en økning på 4,4 millioner kroner sammenlignet med året før.
Hovedmarkedet er Tyskland, der klærne selges i 43 butikker, ti av dem i Hamburg. Det er produksjon av yttertøy som hittil har vært Johnny Loves’største gullgruve. Merkevaren tilhører den relativt nye kleskategorien tekniske byjakker. Plaggene er høyteknologiske vanntette og pustende, samtidig som de er varme og lette.
I slutten av januar viste det norske merket dessuten sin høstkolleksjon for 2015 på Pitti Uomo i Firenze, av de fleste regnet som det viktigste utstillingsvinduet for herremote. I år ligger selskapet an til å omsette for 25 millioner kroner. Men til tross for veksten i salgsinntektene, hadde selskapet et negativt resultat på 530.000 kroner i 2014
- Vi har vært i en lang og krevende oppbyggingsfase. Produksjonen er kostnadskrevende og vi har åpnet flere egne utsalgssteder, blant annet den første butikken i Oslo i det nye nyoppussede varehuset Paleet. Målsettingen har derfor lenge vært å drive i null, nå vil vi ha fokus på lønnsomhet fremover, sier selskapets pr-manager Magne Gisvold.
Målrettet jobbing
Gisle Mardal, daglig leder i bransjeorganisasjonen Norwegian Fashion Institute, mener klesmerket har lykkes både her hjemme og internasjonalt fordi gründerne har jobbet målrettet og langsiktig.
- I tillegg har bedriften utviklet gode produkter som har lagt grunnlaget for en god kundekrets, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.