Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea venter nå på å bli en av landets første til å motta elbilprodusenten Teslas nyeste modell, verstingutgaven Model S SP85D med firehjulstrekk.
Super-Teslaen bestilte han like raskt som den ble lansert ifjor høst.
– Jeg gleder meg veldig til å prøve akselerasjonen, sier Næss.
Siden han la inn bestillingen har Tesla satt opp prisene på sine biler, først ti prosent, så syv, blant annet på grunn av kronesvekkelsen. Forvalteren som ifjor ble kåret til landets beste av ratingselskapet Morningstar, forutså dette – og bestilte flere Teslaer enn den han venter på til seg selv.
Solgte Tesla-opsjoner
– Jeg så før jul at kronen var veldig svak, og at Tesla var over ti prosent billigere i Norge enn i USA og 15 prosent billigere enn i Europa. Samtidig har Tesla en ordning der man kan bestille bilen for 15.000 kroner, som man taper hvis man trekker seg, sier Næss, som dermed fikk en julegaveidé:
Han la inn fire Tesla-bestillinger til 15.000 kroner hver og ga dem i julepresang til sin sønn og datter og deres samboere.
– Så kunne de gruble på motorstørrelse og den slags i julen.
Så kom prisoppgangen, og familiemedlemmene – som ikke er like bilinteresserte som investeringsdirektøren – besluttet å selge de bestilte bilene videre på Finn.no.
– Sønnen min satt vel igjen med 30.000 kroner, pluss de 15.000, datteren min med 40.000 kroner, pluss de 15.000. Samtidig sparte de som kjøpte kanskje et sted mellom 40.000 og 80.000 kroner på sine bestillinger. Jeg får håpe det ikke oppfattes som sleipt, sier Tesla-entusiasten.
Nye Tesla Model S P85D på bilmessen i Detroit. Foto: Johannes Worsøe Berg
Bilprodusenten selv misliker slike handler i reservasjoner.
– Vi ønsker ikke at det spekuleres i våre priser. Derfor har vi også nedfelt en klausul i våre bestillingsbetingelser der vi kan kansellere bestillingen dersom bilen er bestilt for å videreselges før levering. Men alle kan selvfølgelig selge Teslaen sin fritt som brukt bil, sier Esben Pedersen, informasjonsansvarlig for Tesla i Norge.
Ved kjøp av en ny Tesla kreves et depositum på 15.000 kroner. Bestillingen kan kanselleres, men da refunderes ikke depositumet. Pedersen understreker at det ikke er mulig å endre navnet på selve bestillingen. Derfor må man vente til bilen faktisk er levert før overføringen skjer.
– Vi ser at det allerede nå er biler av modellen Tesla S P85D som ligger ute på salg på Finn.no. Den leveres i Norge først på fredag. Dette kan dermed være brudd på våre reservasjonsbetingelser, dersom bestillingen er gjort med planer om direkte videresalg, sier Pedersen.
Han er ikke kjent med om Tesla har ettergått slike handler i reservasjoner.
– Det er i en gråsone dette, sier han.
Pedersen vil ikke opplyse hvor mange reservasjoner bilprodusenten har inne nå.
Nordea-direktør Næss sier at han bare har møtt en positiv holdning fra Tesla, hvis medarbeiderne blant annet veiledet familien i å velge populære og salgbare farger.
Arbitrasjemulighet
Bilinteressen har gjort Robert Næss til en betydelig privatimportør primært av tyske luksusbiler opp gjennom årene. Det har holdt bilutgiftene til et minimum, der han har kjørt suv om vinteren og cabriolet om sommeren, og solgt bilene med gevinst etter sesongene.
Bileksport fra Norge, slik DN omtalte lørdag, er heller ikke helt nytt for bergenseren. Året før finanskrisen sprakk i 2008, kjøpte han luksus-suv-en Porsche Cayenne fra USA, og solgte den senere til Tyskland.
– Valutakursutvikling og prisdifferensiering ga en hyggelig arbritasjemulighet, sier Næss.
I 2013 tok han steget helt ut og etablerte elbilimportøren Ecocar i Bergen sammen med sønnen, som driver virksomheten i tospann med en kollega. Ecocar handler primært i markedet for import av mindre elbiler, som Nissan Leaf, de såkalte «trillingene» av identiske elbiler til Peugeot, Citroën og Mitsubishi, e-Golf, og en Tesla i ny og ne.
Næss regner med å få sin nye Model S SP85D om cirka to uker. Den nye, hissige Teslaen gjør null til hundre raskere enn en Ferrari.
– Men jeg kjører egentlig ikke så veldig mye, for jeg har bare tre kilometer til arbeidet. Og bil er jo bare en hobby for meg – jeg bruker mye mer tid på jobben enn å leke med biler, sier Næss.
Han forvalter en portefølje på 18,5 milliarder euro bare i globale aksjer. I tillegg er "hans" fond med norske aksjer på tre milliarder kroner. Næss er også leder for teamet som forvalter ytterligere ti milliarder norske kroner i aksjer og for allokeringsporteføljene på fem milliarder.
Les også:
Flere elbiler skal utfordre Tesla