Paris, Frankrike. – Det er en revolusjon. Elektrifisering sammen med tilkoblede og mer autonome biler er det største som har skjedd bilbransjen på aldri så lenge. Det er en kjempeutfordring for bransjen. Servicemarkedet skrumper inn. Bilene blir mer selvkjørende og krasjer derfor mindre, og elbilene trenger mye mindre vedlikehold. De som ikke tenker på hvordan de skal forholde seg til kundene når det gjelder dette, henger ikke med, sier Terje Male, påtroppende konsernsjef i Møllergruppen.
På Volkswagen-standen under bilmessen i Paris er det kun én dieselbil. Resten av bilene er ladbare i en eller annen form. Allerede nå selger Volkswagen flere ladbare biler i Norge, enn de gjør av konvensjonelle biler med bensin eller dieselmotor. Den mest omsvermede på standen er konseptbilen I.D. som viser vei mot neste elbil fra merket som skal komme innen et par år.
Male sier det er to grunner til trenden som går i retning elektriske drivlinjer:
– Den ene er prisen for batterier som faller dramatisk. Snart kommer vi til å nå et nivå som gjør at det blir billigere å lage en bil med en elektrisk drivlinje enn en bil med forbrenningsmotor. Også er det jo sånn at en elektrisk motor er langt mer energieffektiv enn en forbrenningsmotor, så du får mye mer effekt for pengene enn du får med en bensin- eller dieselbil.
– Har fjorårets dieselskandale påvirket dette?
– For Volkswagens del har det vært en vekker som har dratt utviklingen i den retningen. Det hadde nok kommet uansett, men det satte fart i utviklingen.
Rekkevidde på 50 mil
Aldri før har flere bilmerker vist flere elbiler enn på årets bilmesse. På Opels stand er den norske Opel-sjefen Bernt G. Jessen ivrigere enn noen gang.
– Dette er tredje generasjon elbil. Den er en perfekt bil for Norge. Den er en femseter, meget romslig innvendig, den har en rekkevidde på 50 mil, avhengig av hvordan du kjører og vær og kjøreforhold, selvfølgelig. Ordet rekkeviddeangst kan man ta ut av ordboken igjen, sier Jessen.
Bak ham står Ampera-e. Ikke bare merkets første elbil, men også den bilen med lengst rekkevidde på markedet, med unntak av biler som koster dobbelt så mye.
Bilen er ennå ikke priset, men på Elbilforum hevder kunder de har skrevet kontrakt med en pris omkring 330.000 kroner.
På hjemmebane i Paris nesten dobler Renault rekkevidden til sin elbil Zoe.
– Dette er et stort steg for elektriske biler. Zoe med 41 kWh-batteri får en rekkevidde på 40 mil, noe som gir en rekkevidde på 30 mil under reelle forhold, sier Eric Feunteun, sjef for elektriske biler i Renault.
Introduksjonspris for den nye modellen er 229.400 kroner ferdig levert. Til sammenligning koster dagens modell, som Renault også beholder, fra 201.980 kroner.
Eget elektrisk merke
Mercedes lanserer et eget undermerke, EQ, som skal omfatte merkets elektriske satsing. Bilmerket har som mål å bli størst på elektriske biler, og skal lansere ti nye modeller innen 2025.
– Vi selger allerede B-klassen som er elektrisk, men det satses nå enda bredere med et eget «subbrand», en egen plattform og arkitektur for disse bilene, sier Kjetil Myhre, sjef for Mercedes Norge.
Hos markedsledende Nissan, med bestselgeren Leaf, er man ikke nervøse for den nye konkurransen.
– Vi ser at det blir hardere konkurranse, men salgstakten for Leaf er fremdeles god, og vi kommer om ikke lenge med flere elektriske nyheter, sier Marina M. Bakkum, informasjonsdirektør for Nissan.
Toyota avventer
Toyota er et av merkene uten elbil på standen i Paris. Med unntak av en ny ladbar hybrid, går det i hybrider, samt hydrogen.
– Vi har kapasitet til å lage en elbil, men inntil rekkevidden er så lang som vi ønsker, så venter vi. Inntil da ser vi på brenselcelle som en løsning. Da kan vi gi energi tilbake til nettet, hydrogenbiler kan fungere som en selvstendig kraftstasjon, sier Karl Schlicht, nestsjef for Toyota i Europa.
– Hydrogensatsingen er starten på en reise. Vi har lansert Mirai i år, det er en bil som skal starte diskusjonen. I 2020 eller 2021 kommer vi med noe nytt i hydrogen, som skal føre oss et steg videre, sier Schlicht.
Se videoer fra messen her:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.