Det er få som ikke lar seg imponere over den heftige akselerasjonen til Teslas modeller. Tirsdag kveld lanserte Elon Musk enda raskere toppmodeller som også har lenger rekkevidde enn før. Men skal vi tro Tesla-sjefen er det ikke noen enkel affære å øke batterikapasiteten.

-Faktisk så er det å gå fra 90 til 100 (kWh), selv om det fremstår som en økning på 11-12 prosent i energi, mer som en 50-prosents økning i vanskelighetsgrad. Så det har egentlig være en ganske utfordrende utvikling, sa Elon Musk under en telefonkonferanse med journalister igår kveld, ifølge Automotive News.

Superrask

Økningen i batterikapasiteten gjør at bilen får en oppgitt rekkevidde på 613 kilometer. Akselerasjonen fra null til 100 km/t går unna på 2,7 sekunder for Model S P100D. Det er tre tideler raskere enn P90D, og rekkevidden er økt fra 509 kilometer.

Både sedanen Model S og suven Model X får muligheten til 100 kWh-batteriet, men kun på performance-modellene, altså de aller dyreste bilene, med priser på over millionen. Tillegget for det største batteriet er oppgitt til 10.000 dollar i USA, noe som Tesla i andre sammenhenger har omregnet til 83.000 kroner. Elbilprodusenten hevder at utviklingen er nødvendig for å bringe billigere modeller på markedet senere.

Gjør Model 3 mulig

-Noen av de viktigste forbedringene viser veien til teknologien som gjør Model 3 mulig, sa Teslas tekniske sjef J.B. Straubel under konferansen.

Model 3 er bilen Tesla skal erobre massemarkedene med. En pris på omkring 35.000 dollar og rekkevidde på 35 mil gjorde at bestillingene strømmet inn da Tesla åpnet for bestillinger tidligere i år.

Les mer om Model 3: Gikk bananas for «billig»-Tesla

"Mens P100D Ludicrous åpenbart er en dyr bil, ønsker vi å understreke at hvert salg bidrar til å betale for den mindre og mye rimeligere Tesla Model 3 som er i utvikling. Uten kunder er villige til å kjøpe dyre Model S og X, ville vi ikke være i stand til å finansiere utviklingen av den mindre og rimeligere Model 3" skriver Tesla i en pressemelding.

 

Les også: Tesla hevder det lager verdens raskeste masseproduserte bil

Test av Model X: Revolusjonen fortsetter dnPlus  (DN+)

Se video av DNs test av Model X:

Teslas nye «folke-SUV» gjør 0-100 km/t på 3,4 sekunder
DN har testet Tesla Model X. Dette er dommen.
04:19
Publisert:
 

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.