DN.no skrev igår ettermiddag at Tesla-eiere opplever motorhavari, og at 300 motorer skippes til Norge hver uke for å erstatte motorer. Teslas informasjonsansvarlig for Skandinavia i Tesla Motors, Esben Pedersen sier til DN at selskapet ikke vil tilbakekalle bilene.
Les også: Norske Tesla-biler rammet av havari og klunkelyder
- Feilen oppleves ikke som kritisk. Utskiftning av motoren skjer for kunder som henvender seg til servicesenteret og får tid, sier Pedersen.
I Tesla Motors Norways regnskaper fra 2013 ble det satt av 69 millioner kroner til garantiavsetninger. Tidligere i sommer ble lignende problemer kjent i USA. Blant annet måtte en testbil hos motornettstedet Edmunds.com skifte motor hele fire ganger.
– Man valgte et kompromiss, vi ville heller ha folk på veien enn at de er immobile, sier Pedersen.
Etter dette utvidet Tesla garantien på batteri og drivlinje til åtte år og ubegrenset antall kilometer. Hva feilen skyldes, kan man bare spekulere på foreløpig, men med et enormt moment fra start og hele 422 hestekrefter på den sterkeste versjonen, sier det seg selv at det er krefter i sving når Tesla-eierne prøver bilens vanedannende akselerasjon.
– Noen hevder at bilens ytelser er blitt mindre ved software-oppgradering, stemmer det?
– Nei, men kraften blir distribuert på en annen måte. Det er justert litt på kurvene. Akselerasjonen kan føles mindre voldsom, men det har ingen innvirkning på tiden fra null til 100, forteller Pedersen.
I overkant av 5600 nordmenn har kjøpt Tesla Model S siden august ifjor.
Tesla Owners Club Norway fikk torsdag svar fra toppsjefen Elon Musk om hva selskapet gjør med problemene. Ifølge nettsiden tocn.no skriver Musk at prosentandelen feil er større i Norge enn andre steder fordi en feil oppsto da mye av produksjonen gikk til Norge.
«Vi har ikke tall»
Feilen beskrives som mangel på smøring til drivakslingen, slik at motoren ikke lenger tar tak, og bilen blir stående uten fremdrift.
– Hvor mange biler er rammet av dette?
– Vi har ikke tall. Men biler som blir produsert nå, skal ikke ha denne feilen, sier Esben Pedersen, informasjonsansvarlig for Skandinavia i Tesla Motors til DN.
Dagens Næringsliv har gått gjennom de 115 Teslaene som ligger ute til salg på nettstedet finn.no. For omkring ti prosent av disse opplyses det at det er skiftet motor.
I eposten fra Musk hevdes det at Tesla nå tar en del av produksjonen av motorene vekk fra nye biler og flyr disse fortløpende til Norge, omkring 300 enheter hver uke.
– Hva koster det å skifte drive unit?
– Jeg har ikke tall på det, men jeg vil anta at arbeidet er den største utgiftsposten, sier Pedersen.
«Ikke et stort problem»
Kjetil B. Karlsen fra Oslo er en av Tesla-eierne som har skiftet motor.
– Dette er en kjent problemstilling. Det var noe i motoren som hoppet av, slik at den sluttet å dra. For meg var det ikke et stort problem, siden de kom hjem til meg og hentet bilen. Etter en midlertidig løsning skiftet de motoren.
Nå er bilen lagt ut for salg med ny motor. Tesla-eieren har ikke latt seg skremme av problemene.
– Jeg skal ha en ny Tesla og har kjøpt modellen med firehjulstrekk og 700 hestekrefter. Tidligere har jeg hatt Mercedes, men Tesla er den beste bilen jeg har hatt, sier Karlsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.