Fem år med oppgang i aksje- og boligmarkedene har gjort amerikanske husholdninger rikere enn noensinne, ifølge Federal Reserve. Det merker bilprodusentene til gagns.

Ford-styreleder og Henry Fords oldebarn Bill Ford står foran nye Ford GT, en såkalt superbil, som ble avduket i Detroit.
Ford-styreleder og Henry Fords oldebarn Bill Ford står foran nye Ford GT, en såkalt superbil, som ble avduket i Detroit.
– Markedet er sterkere enn noensinne. Takket være børsoppgangen ble 2014 et svært godt år for modeller i premiumsegmentet. Jeg tror det vil fortsette, sier Reid Bigland, sjef for Alfa Romeo i Nord-Amerika, til DN.

Det erkeitalienske bilmerket annonserte mandag at det vil begynne å selge biler i USA igjen etter 20 års fravær. På den store bilmessen i Detroit lanserte Bigland Alfa Romeo 4C Spider, en hissig sportsbil med avtagbart tak. Pris er ikke fastsatt, men vil trolig ligge opp mot trekvart million kroner når den kommer på det amerikanske markedet til sommeren.

– Salget vil avhenge av hvor mange vi greier å levere. Etterspørselen over hele verden er svært sterk, sier Bigland til DN.

Rekorder

Nybilsalget i USA passerte ifjor 16,5 millioner kjøretøy, det beste året siden 2006. Mens den jevne amerikaner knapt har hatt lønnsøkning de siste årene, kan de på øvre banehalvdel glede seg over kraftig formuesutvikling etter finanskrisen. Boligmarkedet har steget kraftig de siste årene, og aksjemarkedet satte en rekke nye rekorder i 2014. Det gir mange mer å rutte med. Luksusmerker som Maserati, Lincoln og Porsche melder om svært kraftig vekst. Også premiumsegmentet kan skilte med tosifret økning (se grafikk). Hos tyske Audi sto de dyreste modellene for hele 31 prosent av salgsøkningen ifjor, ifølge en melding fra selskapet.

Tesla-manager Kathrin Schira står foran den nye Tesla Model S P85D.
Tesla-manager Kathrin Schira står foran den nye Tesla Model S P85D. (Foto: Johannes Worsøe Berg)
Konkurrenten Mercedes-Benz opplever det samme. 2014 ble selskapets beste år noensinne.

– Nord-Amerika er et av våre viktigste markeder, ikke minst for suv-er. Det har vokst enormt, sier Nord-Amerika-sjef for Mercedes-Benz, Wolf-Dieter Kurz, til DN.

Mandag lanserte tyskerne GLE Coupe på messen i Detroit, en luksus-suv som skal konkurrere med BMWs X6. Toppmodellen har V8-motor og 585 hestekrefter.

«Et fint leketøy»

Bentley vil også ha en bit av dette segmentet. USA er det klart største markedet for det engelske bilmerket, etterfulgt av Kina. Neste år lanserer toppsjef Wolfgang Dürheimer en luksus-suv rettet spesielt mot amerikanerne.

– Vi tror USA vil fortsette å dominere fremover. Det er et veldig sterkt suv-marked, og vi føler oss trygge på at vår nye suv vil bli godt mottatt her, sier Dürheimer.

Bentley-bossen står foran en Continental GT Speed, en bil til nærmere 2,3 millioner kroner i USA – en bil ingen trenger, medgir han.

– Kundene våre eier som regel seks til åtte biler. De trenger egentlig ikke en til. Det de trenger, er et fint leketøy eller hyggelig gave til seg selv. De har nådd toppen i samfunnet og vil ha belønning. Da kjøper de en ny Bentley. Så det er opp til oss, produsentene, å drive denne delen av markedet fremover, sier Dürheimer til DN.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.